Dear Readers

Thursday 21 February 2013

BAB 36 hadirnya cintamu yang terindah.



Tengku Izham memandang isterinya dengan sebaris senyuman mekar di mukanya. Sungguh hari ini dia sangat sibuk dalam menyiapkan kerjanya dan tidak sekalipun  mengurangkan rindu terhadap isterinya malahan  sekarang perasaan rindu semakin membuak-buak. Melihat wajah cantik dan jelita isterinya yang baru sahaja selesai mandi mendamaikan wajahnya. Seolah-olah keletihan yang melanda dirinya dengan kerja melayang begitu sahaja apabila melihat wajah isterinya.

“lewatnya abang balik hari ni” ujarku sambil membuang butang baju kemeja yang dipakai oleh suamiku. Sebagai isteri bagiku wajib untuk melepaskan semua masalah dan keletihan yang melanda suami, itulah tugas seorang isteri dan wajib baginya untuk melakukannya semuanya. aku menghadiahkan senyuman yang 
paling manis buatnya.

Aku ingat lagi dengan hadis yang pernah aku baca dulu. Seorang isteri perlulah sentiasa menghadiahkan senyuman terbaik untuk suaminya. Jangan tunjukkan muka sedih apabila di hadapannya bahkan kalau seorang isteri itu sedih sekalipun dan suami berada dalam situasi kegembiraan isteri perlulah tidak menunjukkan kesedihan tersebut supaya tidak menganggu kegembiraan suami. Ini menunjukkan betapa besarnya tugas seorang isteri yang ssentiasa kena dahulukan suami dalam setiap perkara.

“banyak kerja sayang kat office macam biasala sayang. Kalau boleh abang nak siapkan semua nya cepat-cepat lepas tu terus bawa sayang pergi honeymoon. Hmm tak sabar abang” ujarnya sambil membelai-belai rambutku. Terbuai aku seketika. Apabila aku merasakan Tengku Izham semakin nakal dan berada dalam dunia kami yang dia ciptakan aku cepat-cepat menyedarkannya.

“abang please stop. Mandi and solat dulu okay. lepas tu dinner dulu okay. bau abang ni semacam dah ni. abang tukar perfume ke?” soal Asy bersama kerutan di dahinya. Dia berasa tidak senang dengan bau wangian daripada badan suaminya. Dulu biasanya okay je tapi sekarang entah kenapa dia rasa bau busuk. Pelik baginya.

“tak adala sayang. Abang tak tukar pun. Sayang kan suka bau abang macam ni.” jawab Tengku Izham sambil memandang isterinya dengan hairan sekali. Dia sedikit pelik dengan reaksi isterinya.

“dah pergi mandi sekarang. Hanan dah tak tahan sangat ni” aku menolak-nolak badannya supaya masuk ke dalam tandas .

“cepat ya tak payah nak buat air dalam tandas tu. Ibu dan ayah dah tunggu kita nak makan ni” laungku sedikit kuat untuk mengingatkannya.

“wah ibu banyaknya ibu masak hari ni. siap ada masak udang cili padi lagi” ujar Tengku Izham sebaik sahaja terpandang makanan yang tehidang di meja makan yang cukup besar dan gah itu. Telan air liur dibuatnya. Semuanya nampak sedap baginya.

“Is kenal ya masakan ni. ingatkan Is ni tak kenal masakan melayu macam ni. ye la Is tu lelaki bekerjaya  mana ada masa nak masuk dapur” sampuk ibu yang datang daripada dapur sambil membawa dulang yang berisi air.

“mana boleh tak kenal bu. Is ni suka sangat makan masakan melayu. Masa dia kat oversea dulu selalu pergi kat Malaysian Hall cari masakan melayu” jawab aku sambil tersenyum memandangnya.

“mana tahu ni?” tanya Tengku Izham pelik.

“adalah rahsia” jawabku . Sebenarnya aku tahu semua ni daripada mama. Mama yang menceritakan semuanya kepadaku. Tanpa pengetahuan Tengku Izham semasa dia keluar bekerja aku dan mama memang bercakap panjang di telefon mengenainya. Apabila berjumpa dengan mertuaku memang la lagi aku korek habis mengenai suami ku ini

“la ya ke kamu ni Is minat masakan melayu. Ibu ingat suka yang barat je. Kalau macam tu untungla kamu berdua ni dah lah jodoh minat masakan melayu pun sama. Si Asy ni sama la dengan kamu” beritahu ibu kepada Tengku Izham. Ya! Memang aku suka sangat masakan melayu tak kira lah masakan daripada Kelantan, Johor,Terengganu ke asalkan melayu punya masakan memang aku minat habis. Pendek kata aku ni memang anak Malaysia sejatilah.

Dulu pun aku selalu jugak pergi kat Malaysian Hall tapi tak ada pulak terserempak dengan Tengku Izham. Entahlah  tak ada jodoh kot.

“betul tu. Masa Asy belajar kat Manchester dulu dia selalu telefon tanyakan resepi kat ibu kamu ni. dalam seminggu tu mesti dia call tanya resepi. Perut melayu la katakan” sampuk ayah pula yang sejak dari tadi hanya menjadi pendengar setia sahaja.

“manchester?” ulang Tengku Izham agak terkejut.

“ye la universiti manchester. Takkan kamu tak tahu yang Asy belajar kat situ dulu. Jawab ayah kepada Tengku Izham

Usai je ayah berkata terus wajah Tengku Izham berpaling ke arahku. Aku hanya menunduk. Alamak aku baru ingat yang aku tak beritahunya di mana aku belajar dulu. Pandangannya seolah-olah meminta penjelasan daripadaku. Abang Asy minta maaf. Asy bukan sengaja nak sembunyikan semua ni daripada abang.

 Ibu yang mula perasankan wajah Tengku Izham yang berubah terus sahaja bersuara.

“Asy memang macam tu Is. Dia tak suka cakap yang dia belajar kat mana dulu. Dia tak nak riak la katakan” beritahu ibu. Fuhh nasib baik ibu ada. Thanks ibu sebab sanggup cover line untuk Asy. Love you so much. Laungku tetapi dalam hati je. Nak mampus kalau cakap kat depan macam ni.

 Aku kedengaran suamiku mengeluh. Aku mengenggam erat tangannya. Tidak lama kemudian dia membalaskan genggaman ku dan mengemaskannya. Di kala itu perasaan ku berasa sedikit lega dengan reaksinya.

“bila nak makan ni. perut ayah dah lapar ni. cacing dalam perut dah nyanyi lagu rock kapak dah ni”

Tercetus ketawa daripada aku,ibu dan Tengku Izham. Tengku Izham menadahkan tangannya untuk membacai doa. Inilah rutin yang ibu dan ayah ajar sejak kecil lagi. Kata ibu kalau kita tak berdoa sebelum makan syaitan akan tumpang makan sekali dengan kita dan ajaran ibu dan ayah aku praktikkan sampai sekarang. Alhamdulillah.

“bila pulak sayang ni makan udang?” tegur Tengku Izham apabila tengok keadaanku yang kerap menyedok udang yang berada di dalam pinggan. Siap hirup kuah lagi.

“hah Asy bila masa pulak kamu suka makan udang masak lemak cili padi ni. biasanya kamu tak makan udang bagai” kata ayah pula. Aku hanya tersenyum sumbang dan meneruskan suapan ku. Nikmat rasanya dapat makan udang malam ni. hasratku untuk makan akhirnya tercapai jugak.

 Tengku Izham mula mengesyaki sesuatu tapi dia diam sahaja. 

Sepanjang makan malam itu Tengku Izham hanya melihat tingkah laku isterinya. Dia hanya menjadi pemerhati untuk memastikan betul atau tidak telahannya. Kalaulah telahannya betul dia pasti sekali dia akan menjadi orang yang paling gembira sekali. Dia hanya mampu berharap dan dia juga berdoa agar semuanya adalah realiti.

Tengku Izham mengelus lembut pipi isterinya yang sedang tidur dan apabila isterinya mula bergerak tidak selesa dia hanya mampu ketawa tetapi ketawa yang hanya boleh didengari olehnya sahaja. Tengku Izham berasa sangat lucu apabila melihat tangannya yang ingin ditampar olehnya tidak mengena dan manganggu lena isterinya.

Tengku Izham merasakan wajah isterinya semakin  lama semakin 
cantik.

“sayang hanya untuk abang dan abang akan jaga sayang sebaik mungkin. Sayang.. you’re my love, my heart and my soul. Abang 
janji akan jaga sayang dan anak-anak kita dengan baik sekali. 
You’ll be the first and last to me. I love you for thrillion more.  Kalau lah sayang tahu sejak bila lagi abang mula suka dengan sayang mesti sayang terkejutkan” omel Tengku Izham sendirian. dia memerhati wajah isterinya untuk kali kesekian kalinya. akhirnya dia turut terlena dengan kepala Asy terletak elok di dada bidangnya.

“sayang bangun sayang” Tengku Izham mengejutkan isterinya yang sedang tidur. Lena sekali isterinya melayan tidur. Selepas subuh tadi Asy terus menyambung tidur dan sekarang masa sudah menginjak ke pukul sepuluh pagi. Dia sudah berjanji dengan ibu dan ayah Asy untuk membawa mereka keluar jalan-jalan. Nak tak nak isterinya harus dikejutkan.

Tengku Izham perasan yang sejak kebelakangan ini Asy suka tidur. Pantang letak kepala mula la dia dalam dunia tidurnya. Dia masih belum pasti tentang telahan dia terhadap isterinya. Baginya buat masa sekarang eloklah dia berdiam diri dahulu dan apabila masanya dia sendiri akan memberitahu Asy. Barangkali Asy sendiri tidak perasan akan perubahan diri dia.

“abang ngantukla” akhirnya Asy bersuara dan memecahkan lamunan Tengku Izham. Bergetar hebat perasaan Tengku Izham mendengar suara isterinya yang baru sahaja bangun daripada tidur. Naluri kelakiaannya bergetar hebat tapi dia terpaksa mengawalnya. Janji yang dibuat kepada kedua orang tua mereka harus ditunaikan.

“sayang. Bangunla. Kan kita dah janji nak bawak ibu dan ayah keluar jalan-jalan hari ni. sayang pun boleh shopping sekali” ujarnya dengan niat untuk memancing isterinya agar bangkit daripada tidur

“shopping?” ulang Asy dan terus matanya bulat serta-merta dan 
memandang Tengku Izham sambil tersengih.

“ya sayang” jawab Tengku Izham meleret. Isterinya ini pantang dengar perkataan shopping yang tidur pun boleh segar terus. Alahai isteriku sayang. Detik hatinya.

 “betul ke ni bang? Asy tak silap dengar ke? nak shopping banyak-banyak boleh?” tanya Asy teruja. Dia sudah terduduk di atas katilnya sambil memandang wajah tampan  suaminya. Tangannya lincah sahaja membetulkan kedudukan rambutnya.

“sayang ni pantang ya dengar shopping. Hai botakla kepala abang hari ni”

“abang ni cakap macam Asy ni nak pergi beli satu mall je. Ala duit abang kan banyak. Kasi je la Asy shopping banyak-banyak. Kalau tak boleh tak apa lah” rajukku.  Cakap macam aku ni melampau je bila shopping kan. Tapi kalau difikirkan balik memang pun! Nasib la siapa yang jadi suami aku. Memang botak la aku kerjakan.

“ala sayang jangan la merajuk. Abang gurau je. Ala bucuk-bucuk” Tengku Izham mencuit hidung Asy. Asy mengelak. Hmm merajuklah konon.

“malas kawan dengan abang. Dah la orang nak pergi siap” ujarku.

‘ Hai merajuklah pulak bini aku ni’ desis Tengku Izham sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal itu.

 “hish bini kamu ni Is kalau bersiap mengalahkan artis. Lama sangat” ujar ayah manakala ibu pula setia membaca majalah wanita sedari tadi.

“saya dah biasa yah. Kalau nak kemana-mana memang kena beritahu dia sejam awallah.” Jawab tengku Izham.

“Assalamualaikum. Jom la kita gerak” tiba-tiba Asy muncul di ruang tamu itu.

“kamu ni Asy memang tak menyempat ya kalau nak jalan-jalan” kata ibu. Aku hanya tersenyum memandang mereka. 
Aku sekarang ni memang tak sabar sebab dalam kepada ni dah terbayang Prada Tote handbag yang mencecah sampai lima ribu ringgit. Memang aku teringin sangat nak memiliki handbag itu. Selamat la aku dapat suami kaya tak kedekut lagi tu. Kalau dapat yang biasa-biasa je memang botak kepala dikerjakan oleh aku. Memang kejam kan. Tapi ada aku kisah?he he he

Tengku Izham hanya tersenyum dan mula melihat penampilan isterinya. Sentiasa cantik di matanya. Dengan mengenakan dress warna biru gelap dan digabungkan dengan cardigan yang berwarna merah jambu serta lilitan pashmina di kepala ala-ala Diana Amir. Memang cantik habis isterinya. Telan liur dibuatnya. Dalam keadaan isterinya sebegitu pun dia sudah tergoda. Bahaya betul penangan isterinya.

“sayang merajuk lagi ke dengan abang?” soal tengku Izham yang mula berjalan seiringan dengan isterinya. Tangan isterinya digenggam erat. Membara hatinya apabila terpandangkan lelaki lain yang sibuk menjeling terhadap isterinya tapi dia cepat-cepat berfikiran rasional dan cuba mengawal sebaik mungkin perasaanya.

 Asy hanya terdiam mendengar soalan suaminya itu. Dia masih lagi merajuk. Padahal dia sebenarnya buat-buat merajuk sahaja. Sengaja ingin menjual mahal kepada suaminya. Ye la dia tahu lelaki macam suaminya ini sukakan cabaran. Kalau terus cair lain kali dia akan buat perkara yang sama pulak. Asy tersenyum pabila terkenangkan sikapnya. Padahal Tengku Izham bukan buat salah besar pun terhadapnya. Saja je dia yang nak mengada. Isteri manja la katakan.

“Sayang... please jangan marahkan abang” pujuk Tengku Izham lagi dan mencium lembut belakang tapak tangan suaminya selepas itu dia menggosok lembut tangan Asy. Memang romantik habis. Dah separuh dah aku nak cair dah ni tapi sabar Asy kita tengok setakat mana dia nak pujuk kau. Walaupun Tengku Izham memujuknya begitu sekali dia hanya buat tak endah sahaja.  Sebenarnya Asy malu dilayan begitu sekali di khalayak ramai. Layanan suaminya yang terlebih romantik itu mendapat perhatian daripada wanita-wanita kat mall ini. Hmm mesti dah tergoda dengan suami aku lah tu tapi kesian he’s mine. Detik hati kecilku.

“sayang cakap je nak beli apa. Abang belanja. Anything for you sayang” pujuknya lagi dan meletakkan tangannya ke atas kedua belah bahuku. Langkahku mati dan kami berdua berdiri di tengah laluan orang kat mall ni. malunya aku rasa. Suami aku ni kalau nak tunjuk sikap romantik dia tu memang tak kenal tempat betulla.

Aku masih lagi menayangkan kepala batu ku tapi mataku sudah menjeling kepada kedai Prada yang berada tidak jauh daripada kedudukan kami. Sabar Asy!

Aku terkejut bila tiba-tiba sahaja tengku Izham melutut ala-ala gentlemen kat depan aku sekarang. Mata-mata pengunjung mula melekat ke arah drama yang kami ciptakan dan ada pulak yang berhenti berjalan dan melihat kami berdua. Alamak apa pulak suami aku nak buat ni.

“sayang can you forgive me?” tanya Tengku Izham dan menyuakan sekuntum bunga ros bewarna merah kepadaku. Aku terpaku dengan perbuatannya. Bila masa pulak dia beli bunga ni?  Sekarang rasa bersalah mula menjengah ke ruang hati aku. Sebab perangai mengada-ngada aku tengku Izham perlu buat semua ini. Aku berasa bersalah dan dalam masa yang sama aku rasa sangat terharu dengan perbuatannya. Abang Asy sayang sangat kat abang. Laungku sekuat habis di dalam hati.

Air mata terharu ku mula menitik dan aku meyambut huluran bunganya kepadaku. Dia bangun dan terus memelukku. Aku membalas pelukannya. tidak lama selepas itu tedengar tepukan gemuruh. Aku mengangkat mukaku yang terbenam di dada bidang tengku Izham. Aku melihat ramai orang yang sedang mengelilingi kami. Semuanya tersenyum dan ada jugak yang mengambil gambar. Macam artis pulak aku rasa. Huh perasan! Di hujung sana aku dapat melihat senyuman mekar dari ibu dan ayah. Mesti tak sangaka kan yang menantu dia ni romantik sangat dan sayang sangat kat anak dia orang kan.

“tengok semua orang happy tengok kita macam ni. sayang nak merajuk lagi ke?” soalnya kepadaku apabila melihat semua orang yang melihat adegan cinta kami mula bersurai.

“tak nak merajuk dah dengan abang. Abang terharu sangat Hanan sekarang ni tau. I love you so much” ujarku dengan penuh rasa cinta dan tanpa sedar aku sudah menghadiahkan ciuman di pipinya.

“amboi Is, Asy memang tak menyempat kan. Tunggula balik dulu ni tak menyempat langsung”

Ayah memandang kami berdua dan mengelengkan kepalanya. Ibu pulak asyik tersengih je dari tadi. Suka la tu tengok anak dia bahagia kan bu?

“anak ayah ni la kuat sangat merajuknya. Terpaksa lah saya pujuk cara macam tu yah. Kalau biasa-biasa saja mana dia nak layan”
Aku menyiku perut Tengku Izham. Ee dia ni kan nak aku merajuk sekali lagi la tu.

“sudah lah. Melayan korang berdua ni sampai besok pun tak habis. Is ni kut ya pun nak romantik dengan isteri kamu ni cuba la kamu bawak dia pergi honeymoon. Pergi honeymoon puas-puas kat sana. Lepas tu bagi cucu kat ibu pulak” ibu memberikan cadangan. Aku hanya mendengar dan dalam hati seratus peratus setuju. Aku sangatlah jealous dengan Balqis yang pergi honeymoon sampai ke Switzerland sana dan also pergi London okay. I’m so jealous tapi aku pendamkan sahaja sebab aku tahu Tengku Izham sibuk dengan kerjanya. Sebagai isteri yang baik aku sangat memahami suami aku. Memang bajet isteri mithali kan? Kan? Kan?

“sayang jom” ajak Tengku Izham. Tengku Izham juga turut mengheret tangan ibu. Kami memasuki kedai Prada. Memang tip top lah suami aku ni. macam tahu je apa yang aku nak kan. Sayang abang! Ayah menuruti langkah kami.

“kamu ni Is nak suruh ibu kamu licinkan wallet ayah ke apa sebenarnya?” tanya ayah dalam nada gurauan. Nampaknya ibu sudah mula rambang mata melihat handbag di situ. Nasibla ayah. Mataku mula terpandang beg jenama Prada yang aku lihat kat internet. Cantik sangat. nak??? Laungku tapi macam biasa dalam hati je okay.

“abang ni saya nak berbelanja mahal sekali sekala takkan la tak boleh kot” sampuk ibu.

“ye la anje oi. Beli je apa yang kamu berkenan. Saya bayarkan ya anje” ujar ayah dan ibu terus mengheret tangan ayah supaya mengikuti langkahnya. Tinggallah aku dan Tengku Izham. Kami ketawa melihat gelagat ibu dengan ayah. Bagiku walaupun perkahwinan mereka sudah lama tapi perasaan kasih dan sayang masih sebati di dalam jiwa mereka. Saling menghormati antara satu sama lain. Hubungan mereka boleh aku jadikan teladan nampaknya dalam rumah tangga aku ni.

“sayang ni asyik tengok ibu dan ayah je ni? tak nak beli apa-apa ke kat sini?” soal Tengku Izham. Nak terbeliak mata aku mendengar soalannya. Mana boleh tak nak beli apa-apa.

“mesti beli okay” usai je aku berkata tercetus ketawa kecil dari mulut Tengku Izham.

“sayang yang ni cantik?” sebuah handbag ditunjukkan kepadaku. Sekali tengok terus aku jatuh cinta but tu bukan yang aku nak beli sebenarnya tapi sekarang dah fall in love dah ni. alamak mana aku nak pilih ni? handbag pilihanku dan pilihan Tengku Izham aku pandang silih berganti. Dua-dua cantik dan berjaya pikat hati aku ni. akhirnya aku memilih pilihan Tengku Izham. Handbag yang berwarna kuning cair. Sangat cantik dan marvellous bagiku.
 Sebelum kaki ku melangkah keluar aku terpandangkan semula handbag yang asalnya aku nak beli tapi bila terpandangkan yang lain hati aku terus berubah tiga ratus enam puluh darjah  . Sekarang rasa nak yang tu balik.

Aku meneruskan suapan ke dalam mulut. Lepas penat round satu mall ni kami mengisi perut pulak. Aku terpandangkan barang-barang yang aku beli. Daripada Prada ada, butik Zara pun ada and high heel jenama Jimmy Choo pun ada. Semuanya di belanja oleh suami aku. Tidak lupa juga kat ibu dan ayah. Macam-macam yang suami aku belanjakan kepada mereka. Tak kedekut betul Tengku Izham ni. ayah pula membelikan ibu sebuah handbag Prada yang mencecah harga tujuh ribu ringgit. Kalah aku kan? Tapi ayah cakap tu hadiah ayah kasi kat ibu. Sweet kan? Ibu apa lagi tersengih je dari tadi. Happy sangat la katakan

“sayang, abang nak pergi restroom jap. Ayah ibu makan la dulu ya. Kalau nak apa-apa tambah je. Don’t worry is belanja” beritahu Tengku Izham. Selepas mengucup dahiku dia segera beredar. Tersipu-sipu malu aku di hadapan ibu dan ayah. Memang bikin aku malu je la suami aku hari ni. hmm.

“kalau macam ni kan bang tak lama lagi dapat la kita merasa gelaran datuk dan nenek kan bang.”
Ibu dan ayah memandang aku. Aku hanya tertunduk malu dan meneruskan suapan ku. Walawei malu tau tak.
       
                                               ***

 Di hujung sana Qalif memerhatikan wanita yang sedang makan bersama kedua dua ibu bapanya barang kali. Tebak Qalif. Sejak dia masuk ke dalam restoran ini sebentar tadi matanya terus terpaku terhadap wanita yang memakai pashmina ala-ala Diana Amir. Cantik desisnya. Baginya wanita itu cukup cantik dengan mengenakan make up yang sederhana sahaja. Qalif cuba mengingati balik di mana dia pernah melihat wanita itu tapi dia gagal mengingatinya. Qalif yakin yang dia pernah melihat wanita itu. Selepas mendapat panggilan daripada setiausahanya dia terus beredar dari restoran mewah itu. Yang pasti otaknya masih lagi ligat berfikir di mana dia pernah melihat wanita itu.
                                                 
                                                     ***

“lamanya abang pergi restroom ke pergi buat restroom tu. Dah jenuh dah kami menunggu ni. ke pergi mengorat ni?” tanya ku sebaik sahaja Tengku Izham melabuhkan punggung di sisiku.

“tak ada la sayang abang pergi restroom je. Mana ada pergi mengorat sayang oii” jawab Tengku Izham sambil menghirup jus applenya.

“kita tak nak balik lagi ke ni?” tanya ayah kepada Tengku Izham.

“tak lagi ayah. Ada satu tempat lagi Is nak bawak kali ni nak bagi hadiah kat ibu dan Hanan” jawab Tengku Izham. Aku pandang ibu dan ibu pandang aku. Aku jongketkan bahu tanda tidak tahu kepada ibu.

“hadiah apa pulak bang. kan dah banyak duit abang ni habis nak kasi hadiah apa lagi?” tanyaku.

“Adala. Kenapa kesian kat abang ke macam mana? Kalau nak abang boleh hantar balik semua ni . boleh masuk balik duit abang” ujarnya.

“oh no no no. Dah kasi mana boleh ambik balik okay!” Tengku 
Izham ketawa melihat aksi gelisahku.

“Sayang abang gurau je la”

 Fuhh lega sangat aku rasa sekarang ni. nak main-main nampak.  Aku ibu dan ayah hanya menuruti langkah Tengku Izham. Tiffany & co adalah tempat yang kami jejaki. Bulat mata ku melihat perhiasan emas di depan mata. Tengku Izham ni memang tak sayang duit kan lagaknya sampai  bawak kami ke tempat macam ni. memang melayang la duit dia kalau aku dah mula berkenan.

“abang ni tak sayang duit ke apa sampai sanggup bawak Hanan datang sini? Kalau Hanan dah berkenan masak abang tau” ujarku sekadar memperingatinya.

“sayang isteri abang kan?” ujarnya dan aku hanya mengangguk.

“so duit yang abang cari selama ni dan kembangkan hanya untuk permata hati abang sorang ni. sayang nak beli banyak-banyak pun abang tak kisah sebab tugas abang hanya mencari dan sayang sebagai isteri kena menghabiskan . tapi janganla sampai abang licin” Ujarnya. Aku melt sekarang ni dengan suamiku sendiri. Aku merangkul erat pinggangnya.

“thanks a lot abang”

“now pilih yang mana sayang nak tapi setahu abang sayang tak berminat sangat kan emas so apa kata sayang pilih platinum je?” dia mula melihat perhiasan daripada platinum di depannya. Ibu pula sudah memilih perhiasannya sendiri dan ditemani oleh ayah tapi yang penting Tengku Izham la yang belanja. Kalau ayah nak beli emas kat sini memang pokai la ayah dibuatnya.

“mana abang tahu yang sayang tak minat emas?” soalku.

“sebab abang tak pernah tengok pun sayang pakai emas. Kalau pakai pun yang platinum ni ha dan necklace sayang pun platinum jugak kan” jawabnya dan memegang gelang tangan yang berada di tanganku. Gelang platinum ni daripada ayah semasa hari lahir ku yang ke lapan belas tu yang aku selalu pakai dan aku memang seorang yang tak sukakan perhiasan daripada emas dan rantai pula daripada arwah Haikal. Nampaknya Tengku Izham memang mengambil berat semuanya yang berkaitan denganku. Oh terharunya aku!

“abang rantai ni cantik” tunjukku ke dalam rantai yang terletak elok di sebalik cermin kaca itu. Selepas siap membeli semuanya kami bertolak balik ke rumah. Letih memang letih.

 Aku menyentuh rantai yang berada di leher ku ini. Terkejut gila aku melihat harganya tadi. Mahal habis. Memang Tengku Izham sayangkan aku sangat sampaikan sanggup belanjakan aku sampai macam ni sekali. Sekarang aku berada di dalam bilik kami dan di hadapan cermin. Rantai yang pemberian Haikal yang sering aku pakai akhirnya aku simpan ke dalam kotak dan mula berganti dengan rantai platinum yang berbentuk hati diperbuat daripada berlian  yang dibeli oleh suamiku. Bagiku Haikal adalah masa silamku dan Tengku Izham adalah imamku di masa kini dan masa hadapan. Aku bersyukur sangat sebab Allah mengurniakan dia sebagai suami.

 Pintu bilikku terkuak dan terjengul muka Tengku Izham di muka pintu. Dia datang ke arahku dan mula memelukku dari belakang. Mata kami saling berpandangan melalui cermin solekku. Aku melemparkan senyuman paling manis buatnya. Tangan Tengku Izham yang berada di perutku ku usap perlahan.

“abang..” panggilku lembut.

“hmm” jawabnya. Aku melihat wajahnya yang sedang menongkat kat bahuku sambil memejamkan mata. Wajahnya memang membuatkan aku tergoda lebih-lebih lagi dengan layanannya yang cukup baik sekali dan membelai jiwa wanita ku.

“terima kasih untuk segala-galanya”
 Tengku Izham membuka matanya dan memandangku. Dahinya mula berkerut.

“terima kasih untuk apa sayang hmm?” tanyanya lembut.

“untuk hari ni. untuk hari yang indah dan terima kasih jugak sebab layan ibu dan ayah baik sangat. i’m proud of you sweetheart.” Ujarku ikhlas.

“syy sayang ini memang tugas abang untuk layan sayang, ibu dan ayah sebaik mungkin kan. Sayang kan bini abang, permata hati serta makmun abang dunia dan akhirat. Lagipun ayah dan ibu sayang ayah dan ibu abang jugak kan so sebagai anak kenala layan mereka dengan baik sekali” jawabnya. Aku sebak dan berasa cukup terharu. Thank you darling! Aku memusingkan badan  arahnya. Ciuman lembut ku hadiahkan di pipinya sebagai tanda terima kasih.

“abang memang diciptakan untuk menjadi imam terbaik Hanan” ujarku.

“dan sayang pulak diciptakan untuk jadi makmun dunia dan akhirat abang” sambungnya pula.

“sayang..” panggilnya lagi.

“yes sweetheart” jawabku sambil mendongakkan sedikit kepala untuk melihatnya. Al-maklumlah dia sedikit tinggi padaku.

“kenapa sayang tak bagi tahu abang yang sayang sebenarnya study kat Manchester dulu?” soalnya tiba-tiba. Aku sedikit terkejut dengan soalannya tapi tidak lama selepas itu aku tersenyum.

“abang.. tu kan benda yang dah lepas. Nak ingat buat apa lagi. Yes dulu Hanan belajar kat Manchester University and ada master dalam business antarabangsa. Now abang tahu kan so apa lagi yang Tengku Izham Iskandar  nak tanya?”

“hmm abang weird je kenapa sayang tak bagi tahu abang dan if you’ve master then why you worked as a receptionist before. Can you explain to me my dear baby?”

 Tengku Izham membelai-belai rambutku. Aku pulak kehabisan idea untuk mencari jawapan. Tak kan aku nak cakap hal sebenar pulak kan. Relaks Asy.

“ooo sebabnya Hanan saja je nak mula daripada bawah. Saja nak cari pengalaman dulu. Beritahu ku biarpun bagiku semua tu kedengaran tidak logik sama sekali. Takkan la tak ada mana-mana syarikat yang tak nak terima aku but itulah yang terjadi dan hanya aku seorang yang tahu sebabnya.

“sayang ni takkan la sanggup nak kerja macam tu. Tak logik langsung sayang kan ada master dalam bussiness pulak tu kenapa la sayang tak apply kerja yang sesuai” ujar Tengku Izham lagi. Nampaknya dia tidak berpuas hati lagi. Aku terdiam.

“ala abang kan Hanan dah cakap tadi. Abang Hanan mengantukla” 
kataku sambil menguap.

“hmmm sayang mengantuk ya tapi wait abang ada satu benda nak kasi kat sayang”
Aku memandangnya. Ada benda nak kasi aku. Tadi dah banyak sangat yang dibelinya untuk aku dan malam ni ada lagi?

“apa dia bang?” soalku.

“nah ambik ni lepas tu sayang tengok apa bendanya” katanya sambil menghulurkan paper bag kepadaku. Terbuntang luas mataku melihat handbag yang aku inginkan tadi. Nampaknya aku dapat kedua-duanya.

“abang thank you sangat” jeritku dan terus memeluk Tengku Izham. Memang aku seronok sangat. dalam sehari aku dapat dua handbag mewah pulak tu. Oo gembiranya hati rasa nak lompat sampai bintang pun ada ni. yahoo.. thanks abang!

“suka?” soalnya.

“gila abang tak suka. Suka sangat ni. tak tahu dah macam mana nak cakap. I really love it. Thanks sweetheart. Tapi bila masa abang beli ni?”

“ Abang beli time abang cakap nak pergi restroom tadi. Sebenarnya abang pergi beli ni ha . pleasure my princess so sayang dah dapatkan apa yang sayang nak and now bagi hadiah kat abang pulak”

“hadiah? Mana ada hadiah Hanan nak kasi kat abang ni. tak ready pun” jawabku hampa.

“hmmm kenapa pulak tak boleh bagi. Ala hadiah abang nak tak kena beli kat kedaila sayang” Tengku Izham tersenyum nakal.

“sayang come closer” ujarnya romantis. Berderau darahku. Mengerti dengan apa yang dia inginkan aku hanya menuruti sahaja. Sekali lagi bersaksikan bulan dan bintang. Love, heart an soul Asy bersatu dengan Tengku Izham suaminya dunia dan akhirat. Amin.

p/s: macam mana sayang2 ku semua? bess x?..:))..romantik x T.Izham?

No comments:

Post a Comment