Dear Readers

Friday 25 January 2013

BAB 26 hadirnya cintamu yang terindah





Aku termenung di beranda kondominium mewah itu. Fikiran ku menerawang jauh. Aku masih teringat lagi muka yang ku lihat di restoran sewaktu makan tengahari bersama dengan Tengku Izham. Aku memang pasti dia lah orangnya. Kenapa aku perlu kembali berjumpa dengan dia. Adakah dia kembali untuk menuntut apa yang berlaku tiga tahun dulu yang sememangnya bukan salah ku tapi baginya kematian arwah Haikal semuanya berpunca daripada aku. Baginya kerana aku lah Haikal meninggal. Aku sedih atas kenyataan itu. Peristiwa tiga tahun lalu sangat merobek hatiku. Aku jatuh aku sedih dengan semua yang berlaku tapi mujur lah ada insan seperti Balqis dan uncle yang sudi menolongku untuk terus kembali menghadapi dunia yang penuh pancaroba.

 “ Kau memang perempuan tak guna tahu tak. Pasal kau anak aku mati. Kalau kau tak buat perangai jijik kau dia takkan tinggalkan aku. Dia kemalangan selepas tengok kau buat maksiat dengan jantan lain. Dan sekarang berani kau tunjukkan muka kau kat depan aku. Perempuan sial berambus kau dari sini!” bergema satu rumah dengan tempikan kuat daripada Tuan Rizuan. Air mataku merembes tanpa henti. Setiap kata-kata seolah-olah menikam pedih ke jantungku. Kenyataan itu sama sekali tak betul. Aku bukan perempuan macam tu. Aku dianiaya!

“Tak uncle Asy bukan macam tu. Asy tak buat semua tu uncle. Asy dapat beza apa yang halal dan haram” sangkal ku. Aku menangis teresak-esak.  Berada dalam situasi sekarang sungguh maruah aku tersa seperti diperkotak katikkan tapi demi arwah aku sanggup merayu macam ni.
“uncle tolong lah benarkan Asy tengok jenazah buat kali terakhir. Asy sayangkan dia uncle. Asy sayangkan dia. Semua ni tak betul uncle. Asy diperangkap dan dalam masa yang sama Haikal datang tengok semua tu. Percaya lah ini semua dirancang” lirihku. Aku masih berdiri lemah di belakang Tuan Rizuan di rumahnya di Kuala Terengganu ini.
“arghh kau tipu. Kau perempuan penipu.” Herdiknya kuat. Sejurus itu di pipiku hinggap tamparan yang cukup kuat. Aku jatuh terjelepok. Aku nampak uncle dan Balqis cuba untuk menolongku tapi mereka dihalang oleh orang suruhan Tuan Rizuan. pijar mukaku akibat tamparan itu. Bibirku berdarah. Tapi sakit di bibir sekarang sama sekali tidak sama dengan apa yang aku rasa di hati. Hati lebih parah dengan apa yang aku dapat sekarang lebih-lebih lagi kalau aku tidak dapat manatap wajahnya untuk kali terakhir.

“Uncle sanggup uncle tuduh Asy macam tu. Asy tak buat semua tu. Asy dianiayai. Tolong lah uncle. Tolong benarkan  Asy jumpa arwah buat kali terakhir” pintaku sambil cuba untuk mengagahkan badan untuk berdiri. Sebelum arwah dikebumikan aku ingin melihat jenazahnya buat kali terakhir supaya aku takkan menyesal pada masa hadapan sebab tak dapat menatap wajahnya. Ya Allah aku amat sayang kan dia.

“kau berambus sekarang dari rumah aku. Kau jangan berani tunjukkan muka jijik kau kat muka aku lagi. Kalau tak nahas kau aku kerjakan.” Herdiknya garang.

“Aunty tolong Asy aunty. Tolong benarkan Asy tengok arwah aunty. Auty tolongla, tolong buat semua ni untuk Asy. Aunty tahukan macam mana Asy sayangkan  Haikal” rayuku sambil memegang lengannya. Semua pujuk rayuan ku tidak dihiraukan langsung oleh Puan Alia. Aku mengongoi kesedihan. Inikah layanan yang perlu aku dapat atas semua kesalahan yang tak pernah aku lakukan.

“kau jangan pegang aku.” Tengkingnnya sambil menepis kuat tanganku. Aku tidak dapat mencapai keseimbangan badan dan tubuhku terjelepok di atas lantai. Perit, pedih semuanya menjadi satu. Aku tak boeh terima kalau aku tak dapat menatap wajah nya buat kali terakhir. Ya Allah kau izinkanlah aku.

“sampai hati kau buat macam ni Asy. Kau tahu tak Haikal sayang kan kau sangat-sangat tapi kau kau sanggup khianat dia. Selama ni aku percaya kat kau, aku sayang kau sebab Haikal sayang kan kau separuh nyawa dia. Kau memang perempuan tak malu tak sedar diri perempuan murah!” jerkahnya kuat. Aku terkesima. Sampai macam tu sekali aku kena herdik. Selama ini Pn Alia tak pernah meninggikan suaranya kepadaku malah melayan aku dengan baik sekali tapi hari ni semua itu sudah hilang direntap masa dengan apa yang telah berlaku.

“Asy dah Asy. Kita balik sekarang. Abang dah tak sanggup Asy diherdik dihina sampai macam ni sekali. Abang tak sanggup nak dengar semuanya Asy. Jom Asy” pujuk uncle sambil membantu ku untuk bangun.

“tidak bang. Asy takkan sekali keluar daripada rumah ni sebelum melihat arwah. Takkan bang” aku nekad dan tiada siapa yang boleh halang semua ni. benarkan aku, izinkan aku.

“Hei betina kau berambus sekarang, berambus daripada rumah aku!” laung Tuan Rizuan.
“uncle tolong la. Benarkan saya” pintaku buat kesekian kalinya sambil melutut dan memegang kaki Tuan Rizuan. dia menepis dan sekali lagi aku terjelepok di atas lantai.

“hei kau” tunjukknya kepada uncle Am

“kau bawak perempuan ni berambus. Jangan sesekali kasi dia tunjuk muka jijik dia kat depan aku. Aku haram kan dia ada mengena lagi dengan keluarga ni. aku takkan sesekali maafkan kau.” Bergema lagi rumah itu dengan suaranya yang tinggi itu.
Aku terdiam dan menghalang uncle yang ingin bertindak.

“kau dengar sini aku benci kau dan aku takkan maafkan kau sampai mati. Berambus, berambus kau dari sini. Pembunuh!” ujarnya sambil menolak keluar aku Balqis dan uncle Am. Kita orang dihalau macam pengemis. Macam orang yang tidak ada maruah.

“aku takkan benarkan kau hidup senang lenang. Kau tak boleh bahagia. dasar pembunuh” ulangnya lagi. Terketar-ketar badanku apabila mendengar kata-kata itu. Macam ada batu berat yang menghempap kepala ku. Dengan sisa kekuatan yang masih berbaki aku cuba untuk melawannya tapi sebelum sempat aku merasakan pandangan aku mula berputar-putar dan aku melihat semua gelap sebelum badan aku rebah ke bumi.

 Aku memejamkan mata. Menitis air mataku. Pedih, perit, sedih, kecewa dengan semua yang berlaku tiga tahun lepas. Angin sepoi-sepoi bahasa datang menyinggah ke pipiku. Dengan iman aku dan bantuan daripada Balqis dan Uncle aku berupaya meneruskan hidup sampai sekarang. Perkara ini sudah lama tidak berbangkit dan Balqis dengan Uncle sendiri tidak pernah mengutarakan hal ini sejak lama dulu tetapi hal ini kembali menjengah perasaan dan fikiranku sejak berjumpa puan Alia di rumah mama dulu.

 Aku memandang bintang-bintang di langit dan panorama Kuala Lumpur pada waktu malam. Indah sekali. ‘carl tiga tahun awak tinggalkan saya banyak yang dah berlaku. Pada pandangan awak saya perempuan tak guna kan. Saya tak buat semua tu carl. Sekarang saya dah berkahwin carl. Saya khianat cinta kita. Saya mungkir janji dengan awak yang saya akan setia dengan awak sampai hujung nyawa. Maafkan saya ye Carl’ rintih hatiku.

 “sayang menungkan apa tu” aku tersentak. Tengku Izham memelukku daripada belakang. Kemas pelukannya membuatkan aku terbuai-buai seperti di awan biru lebih-lebih lagi dengan wangian mandian dia. Aku terasa ingin dibelai tapi fikiranku menghalang. Dihalang dengan janji yang telah dibuat dengan Haikal. Mungkin nanti aku akan jatuh cinta kepada suamiku sendiri dan aku mintak sangat Haikal merestui semua ini.

“hmm sayang.. are you okay?” soalnya lagi. Dekat di telingaku. Desah nafasnya menampar lembut di leherku dengan kedudukan kepalanya yang menongkat di bahu aku. Jiwa ku bergetar hebat.

“saya okay je.” Jawabku hambar. Sungguh aku selesa berada dalam keadaan begini dengan dia. Aku berasa dilindungi dan disayangi dengan sepenuh hati. Bila hati aku ni nak sayang kan dia dengan sepenuh hati tanpa ragu-ragu lagi dengan perasaan aku begini. Aku ingin menyayangi seperti aku menyanyangi Haikal dulu. Izinkan aku Ya Allah.

“hmm ya ke ni?” dia memalingkan badan ku supaya menghadap dia. Aku hanya menurut.

“sayang menangis ya?” lembut dia menyoalku. Aku tersenyum dan aku yakin sekali senyuman ku pasti nampak hambar di matanya.

“tak lah. Mana ada saya menangis” nafiku sambil memandang ke arah lain. Aku tak sanggup memandang nya. Mesti dia akan perasan semuanya. dia memegang pipiku.

“sayang kalau ada masalah jangan segan-segan share dengan abang ya. Abang akan selalu ada untuk sayang di masa susah dan masa senang” ujarnya. Tengku Izham memandang wajah cantik dan mulus isterinya. Perasaannya bergetar hebat. Naluri kelakiannya mula melonjak lebih-lebih lagi dengan cuaca yang sejuk malam ini. Dia memandang Asy.

 Asy mula perasan lirikan suaminya yang nampak lain pada pandangan matanya. Dia menelan liur. Alamak ni yang dia tak suka ni.

“erk abang .. jangan risau ya. Kalau ada apa-apa in syaa Allah saya akan kongsi dengan abang tapi buat masa ni tak ada apa-apa yang perlu saya kongsikan” jawabku. Nak alih topik la kononya. Sebenarnya aku berasa gerun dengan pandangannya kepadaku. Sungguh aku tidak bersedia untuk menjalankan tugak aku sebagai isteri yang sebenar. Aku tak bersedia lgi untuk sejauh itu.

Perlahan-lahan tangan Tengku Izham merayap di muka Asy. Di hidung dan kemudian jatuh ke bibir. Tengku Izham mula berada dalam dunianya sendiri. Perasaan nya yang satu itu sudah tidak dapat dihalang. Dia hanyalah lelaki normal perasaannya sama seperti lelaki-lelaki di luar sana. Lebih-lebih lagi berhadapan dengan perempuan cantik seperti Asy ini.

 Asy mula rasa tidak sedap hati. Dia menjangkakan perkara buruk akan berlaku nanti. Sebelum semua itu berlaku dia ingin menamatkan semuanya. dia tidak bersedia lagi untuk semua ini. Apabila sahaja dia berasakan bibir Tengku Izham mula mendarat kat pipinya mulalah dia kelam kabut untuk mecari idea untuk meloloskan badannya dari semua ini.

“abang nak minum air Asy boleh buatkan” kuat aku bertanya. Macam menjerit pun ada. Saja ingin menyedarkannya dari dunianya. Kalau cakap perlahan lagi hanyutla dia. Tengku Izham tersentak dan terus sedar daripada semua itu. Aku menarik nafas lega. Selamat untuk kali ni lain kali apa la yan perlu aku buat lagi. Ee tak sanggup nak membayang kan semuanya.

“sayang ni kacaula. Abang tengah syok tadi pun ganggu” tuturnya dengan sengihan nakal. Muka ku merah dah macam kena bakar dah ni.

“ee abang ni kan kalau nak menggatal pergi la menggatal dengan bear ke apa ke tapi bukan dengan Asy lah. Dah Asy nak pergi buat air ni nak tak?” kataku sambil cuba melawak. Nampaknya lawakku tak kelakar langsung.

“hmmm” jawabnya hambar. Pendek kata kecewa. Maafkan Asy ya abang. Asy tak sedia lgi.

“okay lah kalau macam tu Asy masuk dapur dulu” kelam kabut untuk aku beredar nanti kang tak pasal-pasal pulak dia buat aksi 18 sx macam tadi. Tak rela aku tau!

“nanti jap” tanganku dipegang olehnya supaya aku tidak pergi. Erk ni apa pulak ni. ee jangan la buat macam-macam.

“apa lagi?” soalku sedikit tergagap-gagap. Jantung ni berentak tak macam biasa dah. Sekejap laju sekejap perlahan. Aku pulak tak tahu nak pandang mana last-last lantai juga yang aku pandangnya.

“boleh tak jangan biasakan diri Hanan Asy dengan abang. Tak special bunyinya” beritahunya. aku mendongak mendengarnya. Kenapa pulak. Elok sahaja aku dengar. Lagipun semua orang panggil aku macam tu takkan la nak panggil mek jenab, minah ke apa ke?

“ kenapa pulak? Abang nak cakap nama Asy tak cantik ke apa ni?” sentap tahu kalau betul-betul dia cakap tak cantik. Aku merajuk 14 hari.

“hish sayang ni suka fikir bukan-bukan. Dengar la apa yang abang nak cakap dulu ni tak abang belum cakap apa-apa dia dah sampuk dah. Hmmm boleh tak kalau bercakap dengan abang biasakan diri sayang dengan nama Hanan. Abang suka la dengar nama Hanan ni. cantik je bunyinya. Sedap telinga abang ni dengar tahu tak. Bolek tak sayang?” tanyanya.

 Hanan? Tu panggilan aku dengan ibu dengan ayah time merajuk je. Special sangat tu.

“boleh tak sayang?” soalnya lagi.
Aku tersenyum lalu mengangguk. Lagipun dia suami aku kan tak salah kalau special untuk dia ye la kalau tak special untuk dia nak special untuk siapa lagi.

“macam ni lah isteri abang. Dia mendekatkan dirinya kepadaku. Bulat mata ku melihatnya. Ha dia dah mula dah.

“ okay lah kalau macam tu Asy ops Hanan ke dapur dulula ya” kelam kabut aku berkata. Baik blah sebelum singa terkam mangsa dia.

Tengku Izham tersenyum melihat gelagat isteri nya. Sungguh dia terhibur melihat keletah Asy yang serba indah di matanya. Gertak sikit mulalah kelam kabutnya. Dia bersyukur dia mendapat isteri secantik dan sebijak Asy dalam menjaga diri dia. Nampak sangat Asy tidak selesa dan kelam kabut apabila diri dia disentuh olehnya. Maknanya sebelum ni Asy tak biasa dengan semua tu dan dialah orang pertama. Dia tersenyum dan dalam hati dipanjatkan syukur ke hadrat illahi sebab dengan izinnya dia dapat menjadi suami kepada Hanan Asyikin.
                                                             ***

“sayang sorry sangat sebab hari ni tak sempat abang nak luch dengan sayang. Abang ada meeting hari ni lepas tu kena turun cyberjaya sebab nak meeting pulak dengan Dato’ Nasir. Abang minta maaf sangat ya. Abang janji selepas projek ni selesai kita pergi honeymoon ya. Abang akan bawak sayang travel ke mana je sayang nak pergi” tuturnya tergesa-gesa sambil tangannya lincah mencapai barang-barang yang ingin dimasukkan ke dalam briefcasenya.

“Hanan okay je bang. Lagipun abang sibuk sekarang ni. hanan faham. Abang jangan risau ek”  kataku sambil bergerak menuju ke kotnya yang di sangkut di penjuru bilik.

“sepatutnya kita ni pengantin baru pergi bercuti ini tak abang pulak yang sibuk kerja sampai tak sempat nak buat yang terbaik untuk isteri abang ni” tengku Izham rasa bersalah kepada isterinya. Ye la pengantin baru kan mereka tapi dia sibuk je memanjang. Sekejap meeting sana sekejap meeting sini. Kalau boleh dia nak cepat-cepat siapkan kerja nya dan pergi honeymoon. Boleh lah dia melapangkan fikirannya bersama isteri tercinta dia ni.

“nak buat macam mana. Abang kena buat jugak kan. Lagipun kalau  biar papa handle semua ni tak cukup tangan pulak papa. Lagipun papa dah tua kan. Tak larat sangat nak kerja banyak-banyak” kataku cuba untuk mengusir perasaan bersalah yang ada dalam dirinya. Aku nak dia buat kerja ni yang terbaik dan fokus sepanjang dia kerja. bukannya memikirkan hal nak bawak aku pergi honeymonn. Lagipun tu semua boleh buat bila-bila masa je. Kerja nya di sini lebih memerlukan dia.
Selepas menyarungkan kot ke tubuhnya aku menyalami tangannya dah sebuah kucupan hinggap di dahiku. Setiap kali dia menyentuhku setiap kali itulah ada getaran hebat yang datang bertamu di hati.

“okay lah sayang abang pergi dulu. Jaga diri baik-baik ya. Jangan nakal-nakal” beritahunya sambil mencuit hidungku. Nakal-nakal? Lambat lagi aku kalau nak macam tu.

“hmm yela. Pergi la bang karang lewat pulakkan”

“hmm sedihla lama-lama tak menatap muka isteri abang ni. nanti rindu pulak” dia membuat muka sedih

“hai tadi dah cepat semacam sekarang ni tak nak pergi pulak dah. Mengada-ngada betulla abang ni. sudah pergi sekarang. Melayan abang sampai esok pun tak habis”

“yela nak pergi la ni. assalamualakum sayang”

“waalaikummussalam abang”

 Aku tersenyum melihat gelagatnya. Macam-macam budak-budak.

 Telefon ku berdering.

“Hello Asy” suara Balqis kedengaran di hujung talian.

“hah kenapa call aku ni. bukan kau kata kau sibuk ke?” soalku

“ya tapi sekarang dah tak dah. Aku dah siap dah semuanya kerja aku” ujarnya. Entah mengapa aku merasakan suara dia makin hampir denganku.

“hoi beb” sergah Balqis dari belakang.

“mak kau masuk longkang” latahku.

“woi kau ni kenapa hah. Semput aku dibuatnya” kataku sambil menggosok dadaku. Sergah je dia pandai.

“teruknya latah kau. Dah jadi bini orang pun kau kuat melatah lagi ya” sindir Balqis.

“amboi kau tak sayang mulutnya. Aku tenyeh dengan cili baru kau tahu. Ni kenapa ni sergah kau. Kau dah lupa nak bagi salam ke apa?”

“alah kau ni gurau sikit takkan dah sentap kot. Jangan lah macam ni. chill okay.” Pujuknya sambil menggosok lenganku. Aku pura-pura merajuk.

“ngada-ndaga betul la kau ni. dah la merajuk tu buruk sangat muka kau aku tengok”
Aku tersengih. Tak boleh merajuk lama-lama betul dengan Balqis ni.

“aku nak cakap sikit dengan kau ni” Balqis memberitahuku sambil tangannya menggosok perutnya yang sudah berisi itu.

“apa dia?” soalku sambil membelek surat khabar. Hish sekarang ni banyak betul kes penceraian. Tak kira la dari golongan artis ke golongan mana tapi nampaknya semua orang mengambil jalan mudah dengan bercerai untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Padahal itu semua bukan jalan yang terbaik.

“tadi aku jumpa dengan Fariz” beritahu Balqis pendek. Serta-merta tangankku yang lincah membelek suratkhabar berhenti. Mendengar nama itu sudah mebuatkan mood aku hilang dibawa angin lalu.

“kau ni tak cakap pasal dia tak boleh ke? cakap la pasal kau ke cleaner ke apa ke? tapi bukan dia okay”


“kalau ikutkan hati aku yang panas membara ni memang aku tak nak cakap pun kat kau tapi aku risau la beb kalau dia akan buat sesuatu nanti” luah Balqis.

“apa lagi yang dia nak buatnya. Sekarang ni aku dah jadi isteri orang dah. Tak guna la kalau dia nak ganggu aku lagi pun. Dah la cakap pasal dia. Aku malas pun nak dengar nama tu”

“ya aku tahu tapi wajib bagi tahu kau pasal ni” beritahu Balqis lagi. Aku menutup surat khabar itu dan menyandarkan badan ku di kerusi manakala kaki ku pula disilangkan. Huh dengar nama mamat tu hilang habis mood baik aku yang adanya mood berangin nak makan orang.

“hmm apa dia nya?” soalku malas.

“tadi aku jumpa dengan dia masa meeting. Tak sangka pulak dia CFO FS holdings so aku kenala meeting dengan dia dan dalam masa yang sama aku kena mneghadap muka dia yang poyo tuh” luah Balqis geram.

“so kena mengenanya dengan aku?” soal aku lagi. Sungguh aku malas nak mendengarnya. Pendek kata semua yang berkaitan dengan mamat bedebah tu aku tak nak ambik tahu. Pendek kata dari dia keluar masa bayi sampai dia mati pun aku tak nak ambik tahu la. Lantak dia lah.

“dia cakap dengan aku macam mana keadaan sekalipun kau akan bersama dengan dia. Kau akan jadi milik dia. Dia la yang cakap bukan aku tau. Ee kau tau tak aku rasa nak lempang je mamat tu tadi tau. Tak hormat langsung status kau yang dah berkahwin. Dia pulak cakap ikut sedap mulut je” luah Balqis geram. Tangannya sudah menggepal penumbuk.

 Aku tersentak. Mendengar setiap patah perkataan yang keluar daripada mulut Balqis membuatkan aku panas semacam je. Apa lelaki yang jantan tu nak hah? Tak puas lagi musnahkan hidup aku.

“habis kau cakap apa?”

“aku cakap kau tu dah bini orang jadi jangan mimpi nak ganggu kau lagi. Ha macam tu la yang aku jawab tapi yang buat aku nak naik anginnya boleh dia cakap yang orang bertunang boleh putus dan orang yang berkahwing boleh bercerai dan dia sanggup lakukan apa saja untuk itu”
Tersentak aku mendengarnya. Sejauh itu ke yang akan dia buat?

“beb aku rasa kau kena berhati-hatilah. Kau tahu kan Fariz tu macam mana. Selagi dia tak dapat selagi tu lah dia akan usahakan. Aku harap sangat kau berhati-hati ya. Kita tak tahu apa yang mungkin terjadi nanti.” Balqis mengeluh. Balqis sekarang berkongsi rasa dengan ku. Memikirkan dengan apa yang dah buat kat aku dulu tak mustahil dia akan buat perkara yang sama tidakpun yang setaraf dengan apa yang dilakukannya olehnya dulu.

 Aku termenung jauh memikirkan kemungkinan yang akan berlaku. Nampaknya masalah dah datang dan aku kena peka dengan apa yang terjadi dan ada si sekeliling aku supaya sejarah tidak akan berulang lagi.

No comments:

Post a Comment