Dear Readers

Tuesday 22 January 2013

BAB 24 hadirnya cintamu yang terindah





 “Abang nak minum” soalku sambil terjenguk-jenguk di muka pintu bilik bacaannya. Tadi tak ada angin tak ada ribut tiba-tiba ajak aku balik dari rumah mama. Hmm tak jaga hati orang tua langsung. Asyik layan angin dia je. Pendek kata apa yang dia nak semua kena tunaikan. Hish kesian kat aku dapat suami macam ni. aku mengeluh. Hish Asy tak baik kau menyesal macam ni. berdosa! Kau kena redha Asy.
  
Dia diam. Ha ni yang buat aku nak naik angin ni. dah lah perut aku lapar ni masak pun belum kalau la kita orang belum balik rumah lagi mesti sekarang cacing-cacing kat perut aku tengah menghadap makanan sedap-sedap. Aku mengeluh dan ingin bersuara tapi belum sempat lagi aku membuka mulut dia dah mula dah.

“Yang terjenguk tu kenapa dah tak reti nak masuk ke apa. Tak payah nak malula awakkan isteri saya” bunyinya bernada sedikit tegas. Hah saya? Awak? Tadi elok-elok je sayang abang ni. apa kes ni pulak ni.

Aku melangkah masuk ke dalam bilik bacaan itu. Bila aku berdiri di hadapannya aku tak tahu nak cakap apa. Ya rasa kekok masih menguasai diri aku ni.

“abang nak minum air tak?” ulangku sekali lagi. Dia memandangku dan tidak lama kemudian dia memandang bukunya kembali. Hish ingat aku tunggu kayu ke apa buat tak tahu macam tu je.

“tak nak” jawabnya. Orang buat baik pun tak nak dilayannya lagi. Hmm lantaklah malas dah aku nak tanya.

“Hanan wait” katanya sebelum aku sempat melangkah keluar daripada bilik bacaan ini.

“ya kenapa” tanyaku dan menghadap dia kembali.

“duduk lah” arahnya memuncungkan mulutnya supaya aku duduk di kerusi tersebut. Tanpa banyak soal aku duduk  dan hanya memandang perbuatannya.

“Kenapa awak setuju kahwin dengan saya?”

Bang!

Macam peluru berpandu je bila dia bertanyakan soalannya kepadaku. Perit rasanya untuk menelan liur, dalam hati tak payah nak cakap la. Hish soalan luar alam macam tu macam mana la aku nak jawab.

“kenapa tanya macam tu?” tanyaku serba salah. Ya la takkan aku nak cakap yang aku kahwin dengan dia sebab permintaan daripada mama. Tak ke huru hara macam tu. Nanti di marahnya mama pulak.

“memang patut saya tanya pun kan. Pelik. Takkan la awak boleh senang-senang setuju nak kahwin dengan saya. Cakap dengan saya terus terang apa sebab awak kahwin dengan saya? Sebab harta?” soalnya lagi. Nak terbeliak mataku mendengar soalannya. Ya Allah ingat aku hadap sangat ke harta dia tuh.

“Apa ni tuduh saya macam tu pulak. Ingat saya lapar sangat ke harta awak?” bidasku. Perit hati aku dituduh sebegini rupa. Masa perkahwinan okay je tadi kat rumah mama pun okay. Ni kenapa cakap macam tu pulak kat aku. Muka aku ni nampak macam pisau cukur ke apa. Aku buat baik sebab nak tengok mama dia bahagia, boleh dia tuduh aku macam ni pulak.

“cakap Hanan apa yang awak nak. Kalau awak dah lapar sangat harta saya? Cakap berapa awak nak saya boleh bagi” ujarnya sedikit tegas. Sungguh Tengku Izham rasa badannya berangin sekarang ni. selepas je menerima sms dari nombor yang tidak dikenalinya yang mengatakan Hanan kahwin dengan dia semata-mata sebab harta terus dia angin satu badan. Entah dia pun tak tahu patut ke tidak dia percaya dengan semua tu tapi baginya untuk mendapatkan kepastian sendiri dia perlu bertanyakan hal itu kepada Hanan.
Bagi Asy pulak soalan ni memang dah buat darah dia menyirap naik sampai kepala. Boleh dia tuduh aku macam tu sekali. Kejam sangat bunyi dia.

 “Tengku” ujar ku sambil menarik nafas sepanjang yang boleh. Kalau dia hilang sabar karang memang jadi beruang panda la mamat ni esok. “saya mengaku saya perempuan daripada kampung.” Beritahu ku. “saya bukan sama taraf dengan Tengku tapi saya ada maruah dan harga diri dan saya sama sekali takkan buat kerja bodoh dengan semata-mata saya gadaikan seluruh hidup saya untuk berkahwin dengan Tengku sebab harta. Saya tak sebodoh tu lagi lah Tengku” bagi tahu ku. Amarah ku makin memuncak. Nampaknya perbualan kami semakin hangat. Nak lawan aku ya. Okay tak pe nanti kalah jangan pulak kau ternganga ya sebab aku ni juara debat kat sekolah menengah dulu ya.
  
Tengku Izham tersenyum sinis mendengarnya. “ya ke? sekarang semua orang kalau dah buat salah takkan nak mengaku pulak kan. Dah buat tahi memang takkan mengaku sebab malu nak mengaku” herdiknya kuat. Bulat mata aku mendengarnya. Eardrum aku ni pun dah macam nak pecah tunggu waktu nak meletup je lagi. Ini dah lebih dah ni.

“Tengku dengar ya apa saya nak cakap ni. saya cakap sekali ni je dan takkan ulang lagi sebab saya bukan Astro. Saya kahwin dengan Tengku ikhlas bukan sebab harta Tengku yang melimpah ruah harta tengku sikit pun saya tak pandang . Jadi Tengku jangan sesuka hati je tuduh saya bukan-bukan” kataku seraya berdiri. Nafasku sudah turun naik. Eii mamat ni kan aku cekik-cekik buang ke laut baru tahu.

 Tengku Izham mula rasa bersalah. Ini sebab mulutnya yang lancang la hubungan yang baru hendak dibaikkan dengan Asy dah jadi kacau-bilau macam ni. dia memandang Asy ingin memujuk  tapi perasaannya masih dipengaruhi dengan mesej yang diterimanya masa di rumah mama. Hatinya sakit. Sepatutnya dia menyiasat dulu perkara tu dan bukan main redah tak tentu pasal je.

“Hanan saya...saya” ucapnya sedikit tergagap-gagap. Bila masa dia jadi gagap ni. biase nya confident je bila bercakap.

 “okay saya tahu saya dah tuduh awak bukan-bukan tapi tak ke semua nampak pelik sebab awak terima saya sebagai suami awak” beritahunya kepadaku. Aku menahan geram. Apa maksud dia ni hah?!

“ jadi Tengku masih ragu-ragu la dengan sebab saya kahwin dengan Tengku” aku tersenyum sinis.

“nampaknya pandangan Tengku pada saya selama ni macam ni lah ya. Bagi Tengku saya  ni perempuan kaki kikis kan. Saya ingatkan macam mana so sekarang saya dah tahu dan terima kasih sebab bagi tahu saya dengan ‘baik’ sekali” kataku sambil menekan perkataan baik itu. Biar dia terasa. Biarlah. Aku terus keluar daripada bilik bacaan itu. Walaupun dalam air cond tapi tak boleh mendinginkan perasaan amarah aku ni. kan tak pasal-pasal meletup jadi gunung berapi pulak habis lava dalam bilik mewah dia pulakkan!

Tengku Izham hanya memandang isterinya yang keluar daripada bilik bacaannya. Shit! Apa yang dia dah cakap ni. ni semua sebab penghantar sms yang tidak dikenalinya itu. Arghh geramnya! Marahnya sambil menolak barang-barang yang berada di atas meja. Ada yang terpelanting ke bawah dan berselerak keadaannya tidak sama sekali seperti tadi, kemas.

 “boleh dia kata aku macam tu. Apa dia ingat aku hadap sangat ke harta dia?” bentak aAsy geram. Matanya melilar ke serata bilik untuk mencari beg pakaiannya. Dia menepuk dahi alamak beg pakaian dia kat bilik mamat tu la. Bilik suami dia. Yang dia pulak sudah melempang jauh duduk kat bilik tetamu kat condominium mewah ini. Tak sangka dia akan jejakkan kaki ke sini lagi. Ingatkan sekali tu je rupanya sekarang dia kan tinggal di sini baut masa yang lama,. Sampai bila pun dia tidak tahu. Dia sendiri tiada jawapan untuk itu.

 Aku keluar daripada bilik untuk pergi mengambil beg pakaianku untuk memindahkan ke bilik tetamu ni. malas aku nak duduk sebilik dengan dia. Lagipun dia yang beria ria memunggahkan beg pakaian ku dan meletakannya di sana.

 “nak angkut beg pergi mana ni?” soal Tengku Izham daripada 
belakang

“opocot mak kau tergoleh” latahku. Alamak malunya! Tak pasal-pasal keluar latah yang bukan main lagi cantik gaya bahasanya

“saya nak bawak beg ni ke bilik tetamu saya nak tidur kat sana” ujarku selamba. Hati aku masih bengkak lagi ni dia bunyi sikit je aku lepuk beg ni kat kepala dia. Biar pengsan terus kat sini. Bebelku diam-diam.

“siapa kasi awak guna bilik tetamu?” soalnya sedikit tegas. Aku terdiam. Malas mahu menjawab pertanyaannya. Aku terus menarik beg pakaianku yang beroda itu tapi badannya menjadi penghalang 
di muka pintu. Tepi boleh tak? Jangan buat tembok pulak kat situ.

“dah saya nak guna bilik mana lagi? bilik kat rumah awak ni semua dah penuh tahu tak yang tu bilik pakaian yang tu pulak beli jemur pakaian yang satu lagi tu pulak bilik bacaan so kasi saya tinggal kat bilik tu ya” ujarku “tepi sikit boleh?” pintaku.

 “awak tahu kan macam mana hubungan kita sekarang ni?”? tanyanya kepadaku. Aku tidak mengendahkannya.

“so?” soalku sedikit bengang.

“seorang isteri wajib berada di samping suaminya so kalau ni bilik saya maknanya ni bilik awak jugak kan” beritahunya. Ni yang aku malas nak dengar ni. tadi dah tuduh aku macam-macam sekarang nak cakap macam ni pulak dah.

“tak boleh ke saya tinggal kat bilik tetamu tu je?” tanyaku lagi. Masih berharap walaupun tahu tu semua mustahil.

“no. Awak isteri saya so tidur je kat sini tak payah nak bantah” tegasnya. Aku mendengus kasar dan meletakkan beg pakaianku di tepi almari gergasi biliknya. Malas dah aku nak bertekak. Baik aku ke dapur isi tekak aku yang dah kering ni. kalau bertekak pun tak ada guna sebab dia yang akan menang

“Tepi sikit boleh tak”ujarku. Dia masih lagi menjadi tembok. Geram betulla.

“nak pergi mana?” soalnya kepadaku.

“nak pergi dapur. Kenapa tak boleh? Ke saya kena angkut dapur tu kat bilik pulak” sindirku pedas. Sememangnya hati aku tengah bengkak yang amat sekarang ni. dia tersenyum. Hai orang sindir pun boleh senyum lagi.

Selepas dia memberi ku laluan untuk ku terus aku blah dari situ. Sakit hati je menengok mukanya yang tiada perasaan macam tu. Tuduh aku macam-macam lepas tu boleh datang sini cakap macam tak ada apa-apa berlaku pulak dah.

 Aku membancuh air di dapur. Milo ais menjadi pilihanku.

“Hmm sedapnya” ujarku apabila air milo itu masuk ke dalam mulutku. Nikmat minum air sesedap  ni.

 “nak jugak” tengku Izham tiba-tiba muncul dan dengan selambanya mengambil gelas dan meminum air aku. Ya Allah sabarlah wahai hati.

“Best nya rasa air sayang buat ni. nak lagi?” pintanya sambil menghulurkan gelas kepadaku. Macam budak sekolah rendah pun ada lagaknya itu.

“awak ni kan memang..arghh” kataku geram. Ei benci betul. Aku membancuh air dan terus menghulurkan kepadanya.
 Aku ke ruang tamu dan on kan televisyen. Sekarang aku nak layan cerita setia hujung nyawa. Jangan harap siapa pun boleh kacau. Si mamat tu pulak entah buat apa kat dapur tuh. Lantak dia lah. Aku malas nak masak. Boikot! Sebab tuduh aku macam tu sangat tadi
Tak lama aku layan cerita tu. Malaun dah datang dah nak ganggu ketenteraman beta yang sedang enak beradu.

“sayang” rengeknya. Meluat aku mendengarnya,.

“nak apa?” tanyaku malas-malas. Tak jawab nantikan berdosa pulak

“sorry pasal tadi” pintanya lembut. Alahai hati aku yang panas mengalahkan lava gunung berapi tu terus sejuk macam ais kat kutub utara. Lembut suaranya menampar gegendang telingaku.

“apa?” soalku lagi. Sengaja buat-buat tak dengar. Biar padan muka dia.

“sorry” ujarnya lagi perlahan dari tadi. Aku tersenyum tapi dalam hati je. Kat luar control okay!

“apa? Boleh cakap kuat sikit tak saya tak dengar ni kataku sambil mendekatkan telinga ku kepadanya. Mataku masih melekat kat skrin tv lagi, hish mana boleh lepaskan satu saat pun tengok cerita ni nanti terlepas maklumat pulak karang siapa pulak yang nak cerita. Tengku Izham. Hmm hampeh. Kalau dia nak bagi tahu pun aku tak nak dengar. Hai berlagak sangat kau Asy.

 Aku terasa badanku diraih seseorang. Ni bukan dah rasa dah memang real dah ni. terkejut beruk aku dibuatnya. Sekarang aku berada di dalam pelukan Tengku Izham pulak dah. Ala kalau zain kan best. Anganku. Hish sempat lagi aku melalut.

“sayang.. sorry” habis cair bila aku mendengarnya. Suaranya yang halus berbisik ke telingaku dengan intonasi jantungku yang tidak sekata lagi ni. ei dia ni kan memang suka menganggu ketenteraman betulla.

 “aa ya..ya” ujarku sambil cuba untuk melepaskan diri daripada pelukannya. Lemas!

“sayang dah maafkan abang?” tanya nya sebaik sahaja melepaskan pelukannya. aku mengangguk perlahan biarpun dalam hati tak ikhlas.
“abang tahu sayang tak ikhlas maafkan abang kan tapi abang betul-betul mintak maaf ya. Tadi abang tak mampu nak kawal perasaan abang sampai sanggup tuduh isteri abang macam tu sekali. Hmm,... sayang maafkan abang ya?abang tak patut tuduh isteri abang macam tu kan” ujarnya lembut. Aku ni sudah terbuai-buai mendengar suaranya.

“saya ikhlas maafkan Ten...maksud saya abang” balasku. Aik senangnya. Dengar je suara dia tu kau terus boleh maafkan, dah parah ku Asy.

“terima kasih sayang” beritahunya manja.

Aku meneruskan melayan drama di televisyen. Tak boleh layan sangat mamat ni nantikan melalut ke lain aku jugak yang kena melayannya.

“esok saya start kerja” beritahunya

“hmmm”jawabku dengar tak dengar sahaja. Bila satu perkara terlintas kat kepalaku terus aku jadi excited. Kerja esok? Maknanya aku kena kerja jugak la. Waaah bestnya. Lama dah tak jumpa borak-borak dengan Sara, Kak Fara dan yang lebih tak sabarnya nak jumpa dengan Balqis!

“wait abang cakap pasal kerja kan ni?” soalku excited.

“ya sayang. Kenapa?” walawei kenapa la dia suka sangat guna tone suara dia yang lemak berkrim double triple tu. Boleh buat aku pitam je ni. dia merenungku. Hai kenyang macam ni la aku malam ni. mengahadap muka dia yang penuh handsome tu je dah boleh kenyang dah.

“kalau macam tu saya nak start kerja esok jugak la. Patutnya saya masuk kerja lusa” ujarku dengan penuh semangat. Semuanya sebab nak jumpa kawan-kawan ang dah tak jumapa hampir seminggu sebab bercuti.

“sayang nak kerja ke?” soalnya lagi kepadaku. Apa punya soalan daa.. confirm la aku kerja lagipun tu memang kerja aku kan.
Tengku Izham gelisah.

“sayang...sebenarnya kerja sayang tu abang dah suruh bahagian HR carikan pekerja baru” beritahunya selamba. Bulat mata ku mendengarnya. Apa? Siapa suruh dia buat macam tu hah?! Bentakku geram

“kenapa pulak bagi arahan macam tu kan saya tak resign lagi” soalku sedikit tinggi. Mentang-mentang la dia bos senang-senang je arah orang macam tu. Aku ni kerja cari makan okay !

“sampai hati abangkan tu kan kerja saya. Saya belum berhenti lagikan. Kenapa abang suruh dia orang buat macam tu?” ujarku sebak. “lagipun duit gaji yang saya terima semuanya untuk perbelanjaan bulanan saya” ya walaupun sedikit duit itu boleh mengisi perutku tahu

“abang fikirkan kita ni dah kahwin so sayang tak payah lah susah-susah nak kerja. Gaji abang dah terlebih cukup dah nak sara sayang” bagi Tengku Izham dah tak patut dah Asy kerja. lagipun dia tak nak orang cuba mengorat isteri dia yang cantik ni. macam la dia tak tahu  bila ada je klien penting yang datang pejabat mula bertanyakan perihal isterinya. Dia sakit hati kalau hal itu berlaku lagi. Malas dia hendak memikirkan so semalam dia dah bincang hal ni dengan papa. Berjuta alasan yang dia cipta supaya Asy tak kerja sebagai penyambut tetamu tu lagi.

“senang je abang fikirkan? Saya tak kira saya nak kerja jugak” bentakku dan terus berlalu ke bilik.

“hish degil betul Hanan ni. cakap sikit mula la nak tunjuk perangai degil dia tu”omelnya sendirian Tak diikut hatinya pula rasa tak tenteram bila mengenangkan wajah mulus dan cantik Asy itu.Tengku Izham mengukir senyuman. Dia ada idea untuk meyelesaikan masalah ni.

No comments:

Post a Comment