Dear Readers

Thursday 22 September 2011

hadirnya cintamu yang terindah(BAB1)

BAB1

"Sudikah awak berkahwin dengan saya?"kata lelaki handsome  itu.Ketika itu aku berasa sungguh bahagia.Tidak ku sangka lelaki yang menjadi pujaan ramai wanita akhirnya akan menjadi milikku.Tiba-tiba aku terdengar satu suara yang memekik-mekik nama ku.
"Hanan Asyikin!! Bangun sekarang.Matahari dah tegak atas kepala tapi tak reti-reti lagi nak bangun. Hish apa nak jadi la dengan budak ni nama je anak dara tapi tak macam anak dara orang lain pun" nyaring suara ibu memarahiku.
"Aduh!"alamak malunya aku mimpi sampai jatuh katil.Ni la padah dengar suara ibu yang merdu kalah Siti Nurhaliza tu.
"Astargfirullahhalazim budak ni.Macam mana tidur sampai boleh jatuh katil"ibu dah nak mula syarahan dia yang sememangnya panjang lebar sampai cair tahi telinga aku..hikhikhik."pukul 12 tengah hari baru nak bangun apa punya anak dara la kamu ni Hanan.Ibu nie sorang-sorang berperang kat dapur untuk siapkan makanan untuk kita sekeluarga tapi kamu mimpikan apa entah sampai jatuh katil lepas tu sedap-sedap je bangun makan kan.Amboi langsung tak tolong ibu.Jangan-jangan kamu mimpi kahwin dengan anak raja tak?"
alamak macam mana ibu boleh tahu nie.uaaa malunya aku..
"eh3 tak la bu bukan mimpi kahwin dengan anak raja tapi jatuh katil sebab dengar suara ibu yang merdu tu"aku ketawa sendiri dengan kata-kata ku tanpa menyedari sepasang mata sedang merenung ku seperti harimau nak terkam mangsanya."kamu nie dah lah perempuan anak dara pulak tu.Ketawa macam pontianak,ngeri tau ibu dengar.Cuba kamu tngk Balqis anak mak cik Esah kamu tu.pagi-pagi dah.."
tanpa ibu sempat menghabiskan kata-kata pujian kat si Balqis aku stop kan ibu..argh!!ngee...bila ibu mula puji anak orang lain telinga aku dah tak boleh tahan terus.Rasa nak meletup pun ada.
"ibuku sayang kan anakmu yang tercinta ni dah bangun so dah-dah la ye..ibu nak Hanan buat apa semua Hanan akan buat ye bu.Jangan marah ya bu."aku cuba memujuk ibuku.aju tahu marah ibuku takkan lama punya lah.Aku yakin itu
"banyak la kamu punya alasan.Nak buat itu la ini la tapi semua tak buat.Hampeh tau."kata ibu dengan riak muka yang dibuat2 sedih.

                                                                      ****

"em wanginya bau.ibu masak apa tu bu?"soal Asy untuk memancing perhatian ibunya
"ibu masak ikan asam pedas untuk kamu la.Kamu kan suka sangat dengan asam pedas tu"kata ibu sambil memandang ku dengan senyuman.
fuh lega angin ibu dah baik.Kan aku dah kata ibu sekejap je marah nya kan aku anak tunggal kesayangan dia.hakhakhak.banyak la kau punya perasan Asy,bila ibu kau marah gila kat kau dia kejar jgak kau dengan batang lidi.em nasib2.
"Apa yang dibualkan ni ibu,Asy?"kata ayah yang semestinya baru pulang dari kebun.Ayah hobinya suka ke kebun sejak bersara ni.Walaupun dah 50-an tapi ayah masih gagah lagi dalam melindungi kita orang sekeluarga.aku hapy ada keluarga yang menyayangi ku."Wah bestnye lauk hari nie bu"kata ayah kepada ibu."ada apa-apa ke?"
"Ish abang nie mana ada apa- apa ,saja je Jah masak lauk lebih sikit hari ni" kata ibu dengan riak yang sedih.Aku mendengar keluhan dari mulut ayah tapi tanpa sempat aku sempat bertanya ayah sudah memberi arahan vetonya."Asy lepas asar nanti tunggu ayah dan ibu kat ruang tamu,ayah ada benda sikit nak cakap"dengan suara macam ni aku dah cam sangat ada benda serius yang ayah nak bincangkan dengan ku.Aku tidak berani untuk melawan kata-kata ayahku yang serius.Di kampung aku kat Kelantan ayah aku terkenal dengan panggilan cikgu Hamid maklumlah ayah aku bekas cikgu yang garang dan terkenal dari dulu sampai sekarang tapi ayak ku tidak pernah memarahi ku cuma apabila dia mengeluarkan arahan aku tidak akan berani untuk melawannya."baik ayah nanti lepas asar nanti Asy tunggu ayah dengan ibu kat sana tapi kalau lewat lima minit maaf lah ya hehehe"boleh buat lawak lagi time-time macam nie ya.Ish!Hanan Asyikin betul la aku ni.Tapi apa ya ayah nak bincang dengan aku?ayah nie buat suspen betul..

No comments:

Post a Comment