Dear Readers

Wednesday 23 January 2013

BAB 25.. hadirnya cintamu yang terindah

   
Aku termenung di dalam bilik mewah Tengku Izham. Tengku Izham masih sibuk meneliti fail-fail yang banyak di atas mejanya. Sekejap-sekejap matanya beralih ke skrin laktop kesayangannya dan beralih pulak ke kertas dan fail-fail. Hai sibuk benar gayanya. Aku pun pening memikirkan dengan kerja baru yang dia bagi kat aku ni. aku ingat lagi semalam macam mana dia memujukku.

“sayang jangan la merajuk” ujarnya dengan suara sehabis lembut dan menghampiriku yang berada di hujung katil. Aku memandang ke lantai. Huh lebih baik pandai lantai daripada pandai muka dia tak pasal-pasal mudah aku jadi cairnya.

“sayang..” panggilnya lagi. Sengaja suara dimanjakan. Pirahh aku ni bukannya jenis yang makan saman dengan pujukan bagai.

“apa?” soalku tegas.

“jangan marah ya kat abang” pujuknya lagi. Marah? Macam mana aku tak marah kerja aku yang selama ni aku sayang boleh dia boleh suruh bahagian HR carikan orang lain dan semua ini maknanya aku dah dibuang kerja atau diberhentikan kerja. arghh aku pun tak tahu sebab aku tak buat kerja gila semua ni tapi dia. Bentakku geram. Mentang-mentang la dia boss senang-senang je arah orang. Sebal!

“habis abang nak saya buat apa? Menjerit, melompat atau terjun bangunan ni untuk tunjuk perasaan?” bentakku geram.

“Hish sayang ni takkan la abang buat macam ni sampai nak bunuh diri” tuturnya bergurau. Hah ingat aku main-main ke apa ni. aku serius ni. aku menjelingnya.

“sayang ni kan dalam keadaan marah macam ni pun nampak cantik” pujinya. Sungguh bagi Tengku Izham wajah isterinya sempurna. Tiada cacat celanya tanpa jerawat atau jeragat. Dia bersyukur tapi aset yang dimiliki oleh isterinya itu bukanlah dipandangnya sangat tapi hatinya yang penting sebab dah melekat dengan si Asy ni. dia jatuh cinta sebab Asy ni mencabar ego dia. Sebelum ni mana ada perempuan pernah menolak dia okay tapi dengan Asy dia rasa betul-betul tercabar. Asy  langsung tak pandang apa yang dia miliki. Dan itu membuatkan dia jatuh cinta sejak dari dulu lagi dengan Asy yang jelita ini.

“abang ingat dengan abang puji saya sampai marikh tu saya akan sejuk? No. Saya nak kerja tu.nak jugak nak jugak” kataku sambil menghentakkan kaki ke lantai. Aduh dah nampak macam budak tadika dah kau Asy. Tengku Izham menyembunyikan senyumnya dengan keletah Asy yang sering mencuit hati dan jiwanya.

“betul nak kerja ni? tak nak duduk kat rumah jadi mem besar?” tanyanya. Aku menggeleng laju. Tak nak okay. Nanti naik lemak kat badan aku ni.

“buat apa jadi mem besar? Tak best la. Baik kerja boleh jugak isi masa saya yang boring daripada duk rumah ni sorang-sorang” jawabku lemah.

“boleh tak saya nak kerja ni” pintaku lagi. Kali ini aku bersuara manja. Kasi dia cair sikit.
“hmmm nak kerja ya?” kata Tengku Izham sambil jarinya bermain di dagunya. Cehh fikir macam  nak buat keputusan sampai company bapak dia bankrup pulak dah.

“ya..” jawabku lagi. Hish dah tanya lagi mau tanya ya, geram aku.

“kalau nak kerja tu boleh” tuturnya.

“yeay” sorakku riang. Aduh buat malu depan Tengku Izham je kau ni Asy.

“hmmm tapi..”
“Tapi apa?” soalku yang masih lagi dalam keadaan seronok.
“abang cakap je saya akan buat” ujarku lagi.

“tak ada apa la. Esok sayang akan tahu la.” Beritahunya. Aku tidak menghiraukan semua tu yang penting aku boleh kerja dah.

 “sayang dah mengelamun sampai ke mana tu? Mengelamun kita ada anak ke?” tegurnya. Habis melayang ingatan tu perbualan aku dengan dia semalam. Ingatkan datang kerja macam biasa tapi bila kaki ku melangkah masuk je dalam pejabat tadi mata aku melihat ada perempuan muda menggantikan tempat aku. Rupanya budak perempuan itu adalah pekerja baru sebagai penyambut tetamu. Aku pulak nak marah nak telan orang hidup-hidup pun ada. Kata nak kasi aku kerja. ni apa ke jadahnya pulak!

“sayang” panggilnya lagi. Lembut.

“hmmm” jawabku nak tak nak je. Malas nak melayan buat sakit hati je.

“sayang tak suka ke dengan kerja baru sayang ni” tanyanya lagi. Huh kura-kura dalam perahu sudah tahu bertanya lagi. Jahanam peribahasa boleh kat kau Asy.

“kerja apanya ni? daripada tadi lagi saya duk melangut kat bilik awak ni. nak bergerak ke mana-mana pun awak tak kasi. Kerja ke 
macam ni?” aku menyindirnya. Biarlah. Biarlah dia terasa.

“sayang ni semalam abang tak kasi kerja cakap nak kerja sekarang dah dapat tak puas hati pulak. Kerja la ni kerja tolong tengokkan abang” jawabnya. Ya Allah mamat ni kan main-main betulla. Dah la hati aku tengah panas ni bolehnya buat-buat bergurau.

“Tengku Izham Iskandar ini bukannya namanya kerja tapi datang office melangut tanpa buat apa-apa!” ujarku geram.

“Hish mana ada tak buat apa-apa. Kan tadi sayang buatkan abang air lepas tu sayang duk pandang-pandang abang je dari tadi. Ingat abang tak nampak ke? tu la kerja sayang. Look senang kan bulan-bulan gaji masuk ” beritahunya. Dia ni kan arghh geram! Sebal! Bengang! Dah bercampur jadi air batu campur dah perasaan aku ni. secukup rasa.

“abang ni kan” aku menarik nafas. Ee boleh semput aku kalau hari-hari duk bertekak dengan dia. Dia pulak buat derk je kan.

“okay okay abang tahu sayang marah but buat masa ni kerja dengan abang macam ni dulu. Nanti abang fikirkan yang sayang nak kerja sangat tu tapi ni dah kira kerja don’t worry tiap-tiap bulan sayang dapat gaji triple dengan gaji yang dulu punya” aku diam. Wow kerja punya senang menghadap muka dia saja gaji pun mahal! Wah menarik. Come on Asy takkan kau nak kerja macam ni, ini bukan namanya kerja. detik hatiku. Belum sempat aku membantah aku melihat dia bangun dari kerusinya.

“sayang abang lupa kejap lagi abang ada meeting dengan FS holdings” ujarnya dengan tergesa-gesa. Lupa lah tu. Dia melangkah keluar. Sekarang tinggal aku yang termenung keseorangan dalam bilik tu.

“sayang..”panggilnya. aik tadi kata ada meeting ni kenapa pulak terjengul muka kat pintu ni.

“tunggu abang tau kita lunch sama-sama nanti” bertahunya dan membuat flying kiss kepadaku. Aku tersentak. Ingatkan dah sibuk sangat sampai tak ada masa nak lunch sekali dengan aku. 


Perilakunya tadi membuatkan aku berasa diberi perhatian yang lebih, disayangi olehnya. Aku tersenyum melayan perasaan indah. Hai indahnya dunia. Hish tak boleh jadi jadi ni. aku bergerak ke pantry. Mesti boleh jumpa dengan kak Nur ni. kak Nur tu pulak tea lady dekat syarikat gergasi ni. daripada aku duk melangut dan termenung entah ke mana baik aku pergi borak-borak dengan Kak Nur. Wah Asy mem besar la ya kau sekarang siap jalan-jalan lagi. Terbatal niatku yang satu apabila teringatkan Balqis. Jumpa Balqis lah best boleh borak-borak banyak sikit.

“woi beb” sergahku kepada Balqis.

“Astargfirullahhalazim kau Asy. Tak reti bagi salam ke apa. Dulu selalu marah aku kalau aku tak bagi salam. Sekarang dia pulak dah” sindir Balqis. Aku melemparkan sengihan.

“beb cantik jugak bilik kau ya” beritahu sambil melihat bilik Balqis. Elegan dan sesuai dengan jiwa perempuan. Bestnya kalau aku boleh ada bilik and  kerja macam ni jugak. Aku kagum dengan Balqis. Untung dia. Dan sekarang baru aku ada peluang untuk menjenguknya di bilik kerjanya dulu tak pernah okay. Malas nak naik aras 18. Patah kaki den nanti, amboi kau Asy macam la naik pakai tangga. Sekarang orang guna lift la bengap.

“bilik aku mestilah.” Jawabnya dengan tangan yang masih sibuk menilik kertas yang mengandungi angka-angka. Pening aku melihatnya. Biarlah aku malas nak ambil tahu. Lagipun tu bukan kerja aku. So tak nak masuk campur.

“perasan kau. Bilik ni cantik sebab pandai mak cik mak cik cleaner jaga. Bersih je memanjang” ujarku.

“eh eh apa pulak. Aku owner bilik ni so aku la yang jaga tu yang nampak cantik” bidasnya. Aku mencebik. Chewah perasan pulak kau ni.

“apa mencebik macam tu? Sindir aku lah tu”

“tak pun. Kenapa? Kau terasa?” sindirku. Bestnya lama dah tak berguaru macam ni dengan Balqis. Sejak kahwin dengan Tengku Rayyan dah lupa dah nak bergurau dengan aku. Biasala hidup berumah dan tangga ni susah. Banyak komitmen.

“suka hati kau lah. Layan kau sampai besok pun tak habis. Ni yang kau senang lenang je jalan-jalan kat sini kenapa? Dah jadi mem besar sekarang dah pandai curi tulang waktu kerja macam ni” sindir aku balik nampak

“amboi sindir aku nampak” tuturku sambil menjengilkan mata kepadanya.

“hah buat la macam tu nanti aku cucuk biji mata kau biar buta”

“ kejamnya bunyi” tututku perlahan.

“kau ni kenapa? Biasanya tak pernah melencong sampai kesini?” soal Balqis.

“ala kau ni banyak bunyila. Jalan-jalan sikit pun tak boleh”

“aku bukan apa. Kita ni tengah bekerja. Nanti pulak siapa yang nak sambut tetamu” beritahunya. Sah minah ni tak sedar lagi dengan situasi sekarang.

“kau ni kan pending betulla” marahku

“hah kenapa pulak cakap aku macam tu? Aku tak pending okay sekarang ni kan maklumat kat hujung jari je. Nak pending apa ke bendanya? Ni hah kat hujung jari ni” tunjuk Balqis sambil tanganya disuakan ke arahku. Aku menepis.

“ee kau ni kan. Maksud aku aku dah tak kerja dah sebagai penyambut tetamu tu. Kau ni kan sejak bila pulak rabun takan tak nampak ada orang dah gantikan tempat aku tadi. Hish rabun betul kau tapi tak nak pakai spec.perasan mata bagus”

“hah? Biar betul kau ni. aku tak perasan pulak.” Balqis menepuk dahi

“aku lupa aku jarang masuk office sekarang ni sebab  ada  urusan kat luar. Kalau masuk pun tergesa-gesa. Mana nak perasan semua tu.” Sambung Balqis.

“hah tahu pun” balasku

“but beb kalau kau tak kerja kau buat apa pulak datang office? Tak boleh nak berpisah dengan hubby kau ke apa?” soal Balqis. Amboi amboi salah orang ni tanya soalan bukan aku patut ditanyanya tapi suami aku tu hah.

“hish kau ni aku  nak kerjala kalau datang sini alih-alih dapat kerja baik punya lah, kerja melangut je dalam office dia” luahku geram.

“hai macam orang merajuk dah suara ni.”

“memang la beb aku nak kerja okay tapi bukan kerja entah apa-apa ni. bosan aku tau tak” aduku lagi kepada Balqis.

“beb aku ada satu benda nak cakap dengan kau ni”

“hah cakap la biasakan kau main redah je. Tak payah la nak control depan aku” ujarku saja nak menyakat Balqis. Balqis melemparkan gumpalan kertas ke arahku tapi aku dapat mengelak okay.

“Asy kau ni memang bengap kalau dalam bab bercinta kan kalau dalam bab study kau cepat la tangkap pada orang lain” beritahunya. Mencerlung mata aku memandangnya. Minah senget ni kan memang tak sayang mulut tau. Ada ke cakap aku macam tu. Kasi pang kang baru tahu.

“kenapa pulak kau cakap macam tu” laju je mulut ni bertanya.

“ye la kau takkan tak nampak yang Tengku Izham tu sayang sangat-sangat kat kau. Dia tak kasi kau kerja berat-berat la tu. Tu lah sebab dia nak kau duk goyanng kaki je faham!” beritahu Balqis. Aku 
sedikit ternganga.

“sayang apa kejadahnya sampai nak membabitkan dengan kerja bagai. Aku nak kerja bukannya nak lari dengan mat bangla.” Ujarku geram. Lebih geram bila Balqis pula mula memihak ke arah suamiku. Ni kawan siapa sebenarnya ni.

“aku kata bengap kau marah. Maih sini aku kasi tau kat kau ya. Dia tak nak kasi kau kerja sebabnya kau tu saham tinggi. Nanti tak pasal-pasal orang yang dia sayang tu kena mengorat dengan orang lain. Ala dia tak nak cemburu la dalam erti kata lain” beritahu Balqis.tergelak aku mendengarnya. Hish tak logik langsung apa yang Balqis bagi tahu ni.

“kau ni kan kalau cakap langsung tak logik. Aku ni isteri dia okay takkan la aku nak berpaling tadah pulak” beritahuku.

“ha yang tu aku tak ada jawapan. Kau ni kan apa susah pergi la tanya dia sendiri macam la aku tahu semuanya.” Beritahu Balqis dan menatap lagi kertas dan fail-fail di atas mejanya. Menganggu benar nampaknya aku ni.

“beb kau ni memang nak simpan sijil master kau tu dalam almari sampai bila? Tak nak mintak kerja ke? aku pelik la dengan dia orang yang reject graduate terbaik macam kau ni. ada ke patut. Tak faham betulla aku.”

Aku tersentak. Bila berkait ke pasal kerja dengan kelulusan aku yang sebenar aku mula tak sedap duduk.

“entah aku pun tak tahu. Malas la nak ambik tahu. Tak ada rezeki la tu” jawabku hambar.

“sayang..puas abang cari kat sini rupanya” suara Tengku Izham kedengaran. Aku memandangnya Balqis pun sama.

“Hai Is Asy hilang sikit dah tak senang duduk dah. Ambik lah dia ni bawak pergi jauh-jauh” ujar Balqis. Aku menjeling geram dan Balqis hanya membuat peace sahaja. Bedebah punya kawan. Menghalau aku nampaknya.

“ye la boring tau duk dalam bilik abang tu” ujarku. “dah habis meeting?” soalku lagi. Balqis sibuk meneliti kerjanya.

“dah” jawabnya pendek. Tengku Izham rindu kan Asy. Walaupun sekejap je tak berjumpa sekejap je tak melihat wajah cantik isterinya ni tak senang duduk dia. Semua kerja tak menjadi  dibuatnya. Ya dia sedang angau sekarang ni. angau dengan isteri sendiri.

“sekejapnya meeting”

“sekejap apa nya sayang. Lama dah. Sekarang dah nak masuk waktu lunch dah ni. jom sayang lunch. Balqis jom la join kita orang” ajak Tengku Izham.

“tak nak la saya. Lagipun saya dah janji dengan Rayyan nak lucnh sekali dengan dia. Korang pergi la makan saya tak ganggu” ujar Balqis.

“alhamdulillah awak tak nak join kita orang. Boleh lah saya lunch date dengan isteri saya hari ni” Balqis tergelak mendengarnya. Aku menampar lembut lengan Tengku Izham. Ada ke bergurau macam tu. Kesian Balqis tau.

“dah lah korang pergi la lunch date dulu. Ada kerja sikit yang aku nak siapkan dulu ni” ujar Balqis kepadaku. Aku mengangguk dan melangkah keluar. Tengku Izham menuruti ku.

“abang Asy nak pergi ambik handbag dulu ya. Abang tunggu la kat lif dulu. Sekejap je lima minit” pintaku.

“ni” tengku Izham menunjukkan handbag ku. Dia dah ambik beg tangan aku. Ni macam mana boleh tak perasan ni. maknanya dari tadi dia jalan datang cari aku ni duk bawak beg ni la. Alahai mesti sweet kan boss garang duk bawak beg tangan aku ni. aku tersenyum.

“ni kenapa senyum-senyum pulak ni. terharu abang ambik handbag ni?” soalnya kepadaku.

“tak la. Cuma Asy tak boleh  bayangkan abang yang macho ni bawak handbag ni. mesti terserlah keayuan kan”” usikku. Dia mencuit hidungku.

“amboi dah pandai usik abang ya sekarang.” Dia menarik tanganku dan mengenggam erat tanganku. Jari jemari kami bertaut kemas.

“dah jom sayang kita kena gerak dah ni nanti lambat pulak masuk office”

Sebaik sahaja kaki aku melangkah masuk ke restoran Enak KL di KLCC ini mataku seratus peratus terpukau. Mewahnya restoran macam restoran kat hotel yang bertaraf lima bintang pun ada. Jarang sangat aku jejakkan kaki ke restorang mewah macam ni. terima kasih abang sebab sanggup bawak Asy lunch ke tempat macam ni tapi semua tu hanya luahan dalam hatiku sahaja.

“sayang kat sini glamour dengan masakan melayu so sesuai la dengan citarasa sayang yang sangat sangat la suka dengan masakan melayukan” beritahunya. Aku berhenti memandang keadaan sekeliling dan memandang ke wajahnya.

“aik mana abang tahu ni?” soalku. Setahu aku aku tak pernah bagi tahu dia aku suka sangat dengan masakan melayu ni.

“adala. Pasal sayang mesti abang tahu punya la” jawabnya dengan penuh yakin. Aku terharu mendengarnya. Nampak sangat dia sangatlah mengambil berat perihal aku. Pandangan kami berlaga. 
Ada rasa yang menjengah di hati. Dua- dua sama memandang antara satu sama lain dan macam di restoran ini kami berdua je yang ada. Indah perasaannya.

Pelayan datang untuk mengambil pesanan kami. Kami tersentak. Aku menunduk malu dan hanya dia yang melayan pelayan itu. Aku dah tak berani angkat muka. Entah kenapa malu rasanya nak hadap muka dia. Jantung aku ni berdebar tak sekata. Pandangan dia seolah-olah masuk ke hati aku. Bahagia! Ya memang aku rasa semua itu.

“sayang..” panggilnya dan tangannya menyentuh lembut tanganku yang berada di atas meja.
Aku menunduk. Tak berani nak angkat muka. Entah lah hari ni rasa malu semacam pulak. Ee ngada-ngada je aku ni hari ni. gatal semacam pulak dah!

“sayang, abang nak sayang tahu yang abang sayangkan sayang sepenuh hati dan jiwa abang” tuturnya. Oksigen! Aku nak oksigen sekarang. Hai kan pitam aku kat sini pulak kan sebab dengar ayat jiwang karat dia tu.

“sayang..look at me” pintanya.
Untuk tidak mengecewakannya aku memandang wajahnya. Sungguh pandangannya mencairkan ku. Jiwaku terasa melayang. Terbuai-buai macam kat awan biru.

“i love you so much” ucapnya perlahan dan ikhlas, ya aku nampak semua itu daripada matanya dan mata tak menipu okay. Badanku berpeluh-peluh mendengarnya. Biapun air cond tapi aku gelisah apabila mendengar perkataan keramat tu sebab sangat indah bagiku. Terlampau indah. Sekian lama aku menunggu seseorang mengucapkan selepas kematian arwah. Aku menunduk. Muka dah merah sangat dah ni. kang tak pasal-pasal aku pitam betulbetul kat sini. Alahai terlebih romantik ni kenapa pulak.

“abang mohon sayang jangan tinggalkan abang ya. Hidup abang hanya untuk sayang. Jiwa raga abang untuk sayang. Hati ni” dia menyentuh dadanya. Aku hanya mendengar. “hanya untuk perempuan yang bernama Hanan Asyikin dah tak ada ruang untuk orang lain dah. Hanan Asyikin cinta terakhir abang” beritahunya. 

Mendengar kata-katanya jantung aku yang jatuh tergolek tadi aku ambil dan meletakkan balik semula ke posisinya. Indah betul. Aku sebak. ‘Ya Allah kalau dia lah adam yang kau ciptakan untukku aku terima dengan sepenuh hati. Aku akan cuba untuk mencintainya.’ Desisku.

 Bagi Tengku Izham pula dia rasa beban yang dia tanggung selama ni seolah-olah terlepas daripada bahunya selepas meluahkan segala-segalanya pada Asy. Dia cintakan Asy sangat-sangat. Inilah cintanya di dunia dan In syaa Allah cintanya di jannah kelak.

 Lima minit selepas itu hidangan mereka tiba. Telan liur Asy memandangnya. Semuanya masakan melayu yang sedap-sedap memang membuka seleranya.

“Banyaknya siapa yang nak habiskan semua ni” soal Asy.

“ untuk sayang la semua ni abang tak nak isteri abang kelaparan pulak nanti” beritahunya. pendek kata apa je yang dicakapkan oleh Tengku Izham sekarang ni memang kedengaran molek je di telingaku. Sudah tidak ada tengkingan, suara sinis, jelingan maut dan sebagainya yang ada hanyalah pandangan romantik, bahasa yang sangat lembut sampaikan dia terbuai-buai dan sentuhan yang lembut. Aku suka semua tu.

Asy tersentak bila sudu yang berisi makanan diasuakan ke hadapannya. Dia memandang sekeliling segan orang tengok la.

“abang apa ni. seganla orang tengok” beritahuku.

“ nak segan apanya sayang. Biarlah orang lain. Dia orang kan ada mata mestila tengok takkan nak pejam pulakkan. Aaa” suanya sambil membuat lagak macam aku ni baby pulak. Lambat-lambat aku menerima suapan nya. Makanan yang sememangnya sedap lagi-lagi la bertambah sedap bila dimakan bersuap macam ni. memang mengada perhatian betul aku hari ni.

 Lunch aku dengan dia hari ni bukan seperti dulu lagi. Sepanjang waktu makan ada sahaja yang diboraknya. Dia ketawa. Terpukau aku melihatnya. Sekarang aku rasa perasaan aku sudah mula belajar untuk mencintainya. Sungguh aku bahagia. Agak-agak nak hari-hari ni macam ni boleh. Mengada! Orang bagi betis nak paha pulak dah.
  
Aku terpandangkan orang yang aku pernah kenal yang sedang memerhatikan kamu berdua di meja yang lebih kurang lima selang daripada kami. Gulp! Air liurku terasa perit untuk ditelan. Nafasku terasa semput. Dunia aku yang bahagia sebentar tadi seolah-olah diragut pergi hanya kembali kenangan silam yang mula mengintai semula perasaan dan fikiranku. Macam mana boleh terserempak pulak kat sini? Ya Allah jangan lah uji aku sebegini berat lagi.


No comments:

Post a Comment