Dear Readers

Monday 24 December 2012

BAB 12 HADIRNYA CINTAMU YANG TERINDAH






 “Asy aku nak cakap sikit dengan kau ni” kata Balqis dengan tersengih-sengih

“ apa pulak kau nak cakap ni ? aku tak nak dengar ya kalau benda mengarut. Kau ni bukan betul sangat. Nanti kau mengarut mengaban cakap pasal kahwin pulak. Kau tahu kan aku tak suka dengar benda tu semua” omelku dengan muka selamba. Balqis dah memuncung tanda protes. Ada aku kisah ke ? hee

“ ala kau ni aku tak cakap kan lagi. Jangan lah tuduh aku macam tu. Hmm kau ni memang pandai kan ?”

“ aik kenapa pulak cakap aku pandai ni . Aku tahu la aku pandai sejak azali lagi tapi kau tak payah la bagi tahu aku . Aku dah tahu lama dah “ ujarku sambil tersengih-sengih sengaja mengenakan Balqis.

“ ala kau ni main-main pulak. Aku serius ni” Balqis membaling majalah yang berada di atas meja.

“ okay okay I’m sorry. Cakap la apa benda yang kau nak cakap dengan aku ni?” soalku

“ Kau ni aku tak bukak mukadimah pun kau dah dapat agak kan apa yang aku nak cakapkan but wait beb  Kali ni kau memang kena dengar apa yang aku nak cakap ni.”

“Ala ni yang malas ni” aku menutup kedua belah telinga ku sebagai tanda tak ingin nak dengar apa yang bakal diberitahu oleh Balqis. Bab kahwin memang malas la nak dengar. Sakit hati dan buang masa je tau. Aku tak nak hati aku hancur lagi apabila bercinta. Cukup lah sekali pintaku.
“Asy kau jangan degil boleh tak. Ni semua untuk masa depan kita. Macam mana pun kita kerja and sibuk dengan hal-hal duniawi ni kita kena jugak berumah tangga and melahirkan cucu cicit nabi Adam. Ada kau faham ?” dengan bersungguh-sungguh Balqis menjelaskan kepada Asy tapi ASy buat muka selamba badak je. Ni lah aku geram  dengan si Asy ni. Cakap sikit pasal cinta mula lah nak tunjuk muka kawan dia si badak tu. Ei geram betul aku . Dalam diam Balqis memprotes.

“Ala kau ni tak payah lah bagi tahu aku. Aku dah tahu la. Cuma jodoh je yang belum sampai. Kau lah yang kahwin dulu ek lepas kau kahwin baru aku yang kahwin okay ?” sambil buat muka cute aku memberitahu Balqis

“ Kau ni memang sikit-sikit aku yang dahulunya tapi kalau je masuk bab makan orang tak kata apa-apa lagi kau orang pertama yang sambar semuanya. Hai apa nak jadi la kau ni.Asy aku ada benda nak bagi tahu kat kau ni .”
“hah apa pulak kau kali ni ?” soalku dengan penuh tanda tanya. Hish Balqis ni buat suspen je la.
 “Aku memang akan kahwin Asy……. keluarga aku dah temtukan siapa bakal suami aku. “ujar Balqis dengan muka yang habis selamba

“what kah…win?? Biar betul kau nak kahwin? Dengan siapa ? bila masa pulak kau bercinta ? keluarga kau tentukan ? habis diorang tak tanya pendapat kau ke ? kau setuju ke tak ?”ujarku bagai pistol yang menembak tanpa henti.

“ Ala kau rilek la. Tanya satu-satu boleh tak pening la aku dengan kau ni. Banyak sangat soalan yang kau tanya dalam satu masa . Tak sempat aku nak menjawabnya.” Omel Balqis dengan geram melihat reaksiku. Aik macam aku pulak yang nak kahwin
“Balqis kau pandang aku sekarang. Kau pandang aku betul-betul.” Aku memegang muka Balqis dan memalingkan ke arahku.

“First soalan aku kau kenal tak lelaki yang nak dijodohkan dengan kau tu?” Tanya ku dengan nada serius

Balqis menggeleng.

“ What kau tak kenal ? habis macam mana kau nak kahwin Balqis oi ?” aku dah kalut semacam tapi yang peliknya Balqis boleh pulak rilek time genting macam ni.

“Ala kau ni janganlah gelabah sangat. Aku tahu macam mana nak handle la. Don’t worry okay .” Balqis meyakinkan aku dia okay. Aik nampak bahagia je nak kahwin walaupun tak kenal lelaki tu.

“Kau gila Balqis nak kahwin dengan lelaki yang kau sendiri tak kenal. Ni dah zaman globalisasi kau tahu mana ada lagi family yang cuba jodohkan anak dia dengan orang yang kau tak kenal. Hello kau yang nak kahwin bukannya mak and ayah kau “ aku mengipas ngipas badanku dengan tangan . Hish apa kena dengan Balqis ni pulak. Aku kalut semcam dia boleh pulak mengelamun siap tersengih lagi ni. Aik angau ke kawan aku sekarang ni ? tadi kata tak kenal si terunanya. Ni dah nampak syok benar nak kahwin je aku menengoknya.

“ Asy kau ingat kan aku cakap kat kau dulu. Kalau time aku kerja tak ada lagi pakwe aku decide nak family arrange kan wedding aku. Kau ingat tak ?”

“ Kau biar betul. Memang la aku ingat sebab aku tak nyanyuk lagi tapi aku ingatkan kau main-main je. Beb kau jangan. Nanti kau tak bahagia pulak dengan jodoh kau tu.” Kataku tanda memujuk

“ kau ni tak baik tau cakap macam tu. Doa tu tau. Ala sebenarnya kahwin dengan pilihan sendiri ke family arrange ke kalau kita pandai handle rumah tangga insyaAllah takkan jadi apa-apa” ujar Balqis. Waduh duh duh cakap macam pakar cinta kawan aku ni

“ Balqis aku tahu la kau gatal nak kahwin sangat tapi jangan la kau main terima je jodoh yang mak and ayah kau cari tu. Siasat la dulu” aku mengeluh. Aku tak nak jadi apa-apa pada Balqis pada muka depan. Aku sayang dia. Aku doakan kebahagiaan dia tapi bukan dengan cara macam ni main redah je

“Asy aku redha dengan pilihan family aku. Bila mak and ayah kita dah buat keputusan  aku percaya keputusan tu memang terbaik buat kita sebagai anak dia. Aku tahu dan percaya sangat dengan keputusan yang mak dan ayah aku buat. Keputusan mereka adalah terbaik untuk aku dan kebahagiaan diorang adalah kebahagiaan aku sebagai anak Asy.” Usai Balqis cakap aku terus memeluknya. Aku terharu Balqis memang anak yang baik dan mendengar kata.

“ Balqis sorry sangat aku hasut kau supaya tak terima keputusan family kau tu. Kau memang anak yang baik . Aku cuma nak kau bahagia je. Aku takut nanti kau kahwin tak bahgia pulak” aku memeluk Balqis

“tak  apa aku faham niat kau yang tersemat di dada tu” ujarku. Kita orang ketawa mengisi kesunyian kala pagi itu.

Balqis phone kau bunyila.  Aku mengambil phonenya untuk melihat siapa gerangan sebelum beri kat Balqis. Tapi belum apa-apa lagi Balqis dah rampas telefon dia. Hmm ini yang buat aku pelik ni. Sejak bila pulak telefon dia jadi private dengan aku ni. Usai Balqis bercakap dia terus mengajakku keluar jalan jalan cari husband katanya.

“ siapa yang call kau ?” soalku dengan musykil.

“ tak penting pun. Jom la keluar. Boring ni kan. Pergi la siap-siap Asy” arah Balqis kepadaku

“ amboi berahsia pulak dengan aku minah senget ni. Jangan-jangan lelaki yang dijodohkan dengan kau tak?” soalku.

“ eii geramnya aku dengan kau nie. Tak la. Kau pergi siap cepatla kan kita nak keluar kan. Kau lambat aku malas la nak belanja kau makan” usai je Balqis berkata aku dengan cepatnya melangkah masuk ke bilik. Amboi dengar je orang nak belanja cepat je kau kan. Macam-macam la kau ni Asy. Balqis melangkah masuk ke biliknya dengan senyuman yang penuh makna.

                                                                       ***             

 “Asy orang kata kalau jodoh takkan ke mana kan. Orang kata la dan aku percaya semua tu”

Aku memandang Balqis. Pelik.

“Kenapa lately ni kau sering je cakap pasal jodoh kat aku. Aku tahula kau nak kahwin but I’m not ready yet Balqis oi” aku ketawa. Balqis ni kalau nak kahwin, kahwin la sorang-sorang tak payah nak libatkan aku pulak.

“Asy kau tak payah la nak kutuk-kutuk aku ya. Aku bukan apa aku sebenarnya risau la nanti kalau aku dah kahwin nanti kau akan hidup sorang-sorang . Makan, keluar , shopping pendek kata semua benda kau buat sorang diri je. Kau bukannya boleh percaya sangat nanti ke mana entah kau pergi kan” omel Balqis. Aku mengetuk kepala Balqis.

“ Ei kau ni aku bukan budak kecil la semuanya kena berteman. Tak ada maknanya. Aku boleh handle my life okay” aku mengerling kepada Balqis

“ Yang kau ni kenapa terhendap-hendap. Nak mencuri kea pa ? Balqis kau jangan” Balqis dengan geramnya menyekeh kepalaku.

“sakitla Balqis”

“Hah ambik kau. Amboi kalau bercakap sedap mulut kau je kan kata aku nak mencuri la apala. Tak ada maknanya nak mencuri tak berkat hidup tau” balqis sudah memuncung tanda memprotes.
“Ala aku gurau…” belum sempat aku berkata

“Hai girls. What are you doing here? Wow kebetulan lagi kan kita berjumpa kat sini” kata Tengku Rayyan

Memang peramah la Tengku sorang ni dan aku selesa bersama dengan dia tapi bukan dengan mamat sambal belacan kat sebelah dia . Tak boleh ke kalau senyum sikit kalau jumpa orang. Ni tak muka mengalahkan limau masam belakang rumah tok aku. Pelik betul la keluar je jumpa dengan dua orang ni. Macam dirancang la pulak. Eii kalau tahu macam ni aku tak keluar rumah hari ni. Aku memandang Balqis. Balqis menjongketkan bahunya.

“ Hai Tengku Rayyan. Tak sangka saya kita akan jumpa kat sini. So kenapa keluar berdua girlfriend nya mana ?” soal balqis. Apa ke jadah nya Balqis tanya soalan yang tak berapa nak cepu mas tu. Jangan tunjuk gedik sangat boleh tak kau tu dah nak menikah nya. Aku menjengilkan mata ku kepada Balqis. Balqis but bodoh je.

“ Well alang-alang dah jumpa kat sini apa kata I treat you alls lunch then kita tengok wayang nak tak?” Tengku Rayyan memandang kami berdua meminta kepastian.  Aku mengeluh. Hai part ni yang aku tak suka ni. Aku memandang mamat sambal belacan dan boleh dikatakan no reaction kat muka dia. And last sekali Balqis decide.

“of course Tengku. Rezeki dating saya terima je lagipun orang tua-tua cakap tak baik tau menolak rezeki so I accept betul tak Asy?” Balqis menolak ku sedikit dengan sikunya.
“ ow yeah saya ikut je” kataku sambil tersenyum.

“shall we ?” Tengku Rayyan  menghulurkan tangannya ke depan supaya aku dan Balqis dapat join diorang berjalan. Tengku Rayyan berlagak gentlemen la pulak. Kata-kataku itu hanya dalam hati je. Nak mampus kalau keluar kat mulut. Patut la pepatah ada cakap kan biar pecah kat perut tapi jangan di mulut. Aku memandang Balqis yang berjalan di hadapanku dengan Tengku Rayyan. Siap berbual mesra lagi.

“Balqis you nak makan kat mana? Cakap je and I follow your wish?” soal Tengku Rayyan kepada Balqis.

“ okay kalau macam tu kita makan kat sana “ tunjuk Balqis

“As you wish” jawab Tengku Rayyan .

Aku memandang dia orang dengan pelik. Hai rapat je nampak dia orang ni. Si Balqis yang jadi lebih peramah hari ni kenapa. Dah buang tabiat   apa. Tengku Rayyan pulak asyik ikut Balqis je dari tadi. Hmm pening la aku. Macam orang bodoh pulak ikut je dia orang.

“Gedebuk.” Tanpa sedar aku terlanggar mamat sambal belacan kat sebelah. Aduh langgar lagi. Kenapa la dengan aku ni careless sangat. Suka je langgar orang tak tentu pasal.
“Cik Hanan CIk Hanan suka termenungkan. Habis segala yang nak dilanggarnya. Tak boleh ke dalam sehari tu awak tak mengelamun ?” soalnya kepadaku. Aku mencari Balqis dan Tengku Rayyan . Dia orang dah jauh ke depan meninggalkan kami berdua. Cepat sikit masa bergerak boleh tak . Aku tak nak berjalan dengan mamat ni.
“tak boleh. Memang hobi saya suka mengelamun dan setahu saya tak menganggu Tengku kan ?” aku menyoalnya balik. Hah ambik kau.

“ Dah tentulah mengganggu saya Cik Hanan. Baru je tadi awak langgar saya. Sakit tahu bahu saya ni. Dahlah awak tu berat. Langgar sikit pun dah kuat terasa.” Ujar Tengku Izham seraya berpaling ke  arah aku dan melemparkan pandangan tajam dia tu. Hei ada aku kisah ke .

“Oo ya ke patutnya saya langgar kuat lagi kan tadi biar Tengku masuk hospital” usai je aku berkata aku mempercepatkan langkah mengejar Balqis dengan Tengku Rayyan kat depan. Amboi kalau dah dia orang berbual aku pun kau tak sedar ya kat mana  Balqis. Sebelum sempat aku hendak mengejar Balqis tanganku sudah disambar oleh mamat sambal belacan.

“ Apa ni Tengku main pegang-pegang bagai ni ? lepas la sakit tau” ujarku dengan muka yang berkerut-kerut.

“sakit ? sedap mulut awak je kan cakap macam tu. Awak lupa ke saya siapa dan awak siapa?” soalnya.

“ La Tengku, Tengku Izham la dan saya Hanan Asyikin. Alhamdulillah saya tak lupa lagi.” Kataku dengan tersengih-sengih. Hai Asy loyar buruk kau dah datang dah. Cengkaman di tangan ku dikuatkan lagi.

“ Apa ni Tengku kan saya cakap sakitkan. Lepaslah.” Aku memandamg sekeliling. Orang ramai sudah memandang ke arah kami. Aduh malunya.

“ Tahu pun sakit. Baik awak minta maaf dengan saya. Tarik balik kata-kata awak tadi tu” dia mengangkat kening kepadaku.

Amboi kau ni memang nak merasa tendangan aku ni. Dengan pantas aku menendang kaki mamat sambal belacan tu.

“Aduh” jeritan kecil si mamat ni didengari oleh Tengku Rayyan dan Balqis.

“Bro kau kenapa? “ soal Tengku Rayyan agak cemas

“Tengku kenapa dengan Tengku ni? Are you alright? Asy apa kau dah buat ?” soal Balqis kepadaku dan mamat sambal belacan tu

“Asy tak buat apa-apa pun. Saya terlanggar tong sampah ni. “ujar Tengku Izham.

Langgar tong sampah? Haha. Banyak la kau .Malu la tu tak nak dia orang tahu aku sepak dia.

“Betul tak Cik Hanan. Saya langgar tong sampah je kan. Bukaannya apa sangat pun.sikit je ni”

Aku kalut apabila dia menujukan soalan ke arahku.

“ye.. memang..pun” dengan tergagap-gagap aku menjawab

“Kau ni Is biasanya kau alert and tak careless macam ni. Apasal hari ni kau sampai terlanggar semua? Hari malang kau ek.” Usai je Tengku Rayyan berkata . Tengku Izham menjengilkan matanya kepada Tengku Rayyan. Malu la tu wei.

“yup hari malang aku kot lebih-lebih lagi ada nenek singa tadi jalan kat sebelah aku”

aku tersentak . Nenek singa jalan kat sebelah dia ? siapa ? setahu aku dari tadi aku aja jalan kat sebelah dia . Jangan jangan aku tak. Aku memandang nya. Tengku Izham memberikan jelingan mautnya kepadaku.

“Nenek singa ? siapa pulak tu?” soal Tengku Rayyan dengan blur nya. Balqis dengan aku sudah menangkap siapa gerangannya . Siapa lagi kalau bukan aku. Ei geramnya aku.

“Jom kita masuk” Balqis mempelawa.

“ ha jom. Lagipun buat apa duk kat luar sini bukan boleh makan pun. Makan hati ada la” Tengku Izham meluru masuk ke dalam restoran . Balqis ,Tengku Rayyan dan aku hanya menurut di belakang.

“Apa kena pulak dengan si Is hari ni. Biul ke apa ?” Tengku Rayyan berkata perlahan.

“Apa Tengku Rayyan?” soalku sebab aku tidak mendengar dengan jelas apa yang dikatakan oleh Tengku Rayyan.

“nothing” jawab nya. “ so korang dah tahu ke pasal annual dinner our company tu?”

“dah Tengku. Saya ada baca kat notis board tu pasal ni tapi tak sangka pulak tema dia glamour and couple” ujar Balqis

“Why okay apa. Saya suka dengan tema dia tu. Mesti malam tu semua orang pakai baju yang glamour saja kan. So mestila semua orang cantik-cantik and handsome belaka. Sedap mata saya nak memandang ni hah  so Asy you dah ada couple ke tak ?” Tengku Rayyan memandang ku untuk meminta jawapan.

“ t…ak ada lagi “ Jawabku. Hai kenapa la dengan aku ni . Depan mamat ni je aku akan tergagap-gagap apabila bercakap. Ei tak sukanya.

“tak ada lagi?” soal Tengku Rayyan dengan terkejut. Yala mana tak terkejut malam dinner tu dah nak dekat tapi aku partner pun tak ada lagi.

“Macam mana nak ada kalau perangai tu pelik pada orang . Lelaki nak masuk dekat pun takut” ujar Tengku Izham kepada ku.

Ya Allah sakitnya hati aku. Ei geram betul aku.

“Apa Tengku cakap. Tengku ingat tak ada ke orang yang berkenan dengan saya ? “soalku kepadanya. Nafasku sudah menderu laju. Panas beb panas

“Kalau ada mana ?tunjukkan pada kami nanti.” Dia mengangkat kening kepadaku. Alamak mampus. Mana aku nak cekau boyfriend pulak ni. Aku terdiam.

“Tak ada kan Cik Hanan?” soalnya lagi. Saja lah tu nak menambahkan api jadi marak lagi ni.

“memang saya tak ada partner . Kenapa Tengku nak jadi partner saya ke ?” aku mencabarnya

“awak nak. Saya on je. Jangan cabar saya Cik Hanan “ ujarnya. Suasana di meja makan memang cukup tegang dengan pertelingkahan kami berdua.

“Wait guys. Kenapa dengan korang ni bergaduh macam budak kecil. Hei come on lah makanan depan korang ni kan. Hormat la sikit. Jangan bergaduh boleh tak?” Tengku rayyan  meninggikan sedikit suaranya. Kalau cakap slow memang kita orang tak dengar.

“Ya la. Dah lah Asy kau jangan la angin sangat. Makanan ni. Jangannlah gaduh depan rezeki tak elok.” Balqis bersuara. Sejak tadi lagi Balqis hanya memerhati je antara aku dengan mamat sambal belacan ni.

Aku dengan Mamat sambal belacan ni terdiam.

“Asy makanla jangan ambik hati sangat apa yang Is cakap . makanla .” Tengku Rayyan cuba menenangkan ku. Aku memang panas sekarang ni. Rasa nak hempuk je kepala mamat belacan ni. Eii geram betul la aku. Aku dan Tengku Izham berpandangan. Memang nak cari gaduh la kita orang ni nampaknya. Suasana kat meja makan memang cukup tegang. Hanya sesekali terdengar suara Tengku Rayyan dan Balqis berbual.

“Tengku terima kasih ya belanja kita orang makan. Lain kali saya belanja Tengku pulak ya” ujar Balqis. Amboi peramahnya kau Balqis. Ops aku lupa orang berbudi kita kenala berbahasa. Nanti dikatakan kurang ajar pulak kan.
“well small matter je.” Balas Tengku Rayyan

“so Tengku kita orang balik dulu ya. Jumpa kat office nanti. Bye. Assalamualakum” Balqis menarik tannganku. Biasala aku banyak mengelamun. Aku sikit pun tidak memandang kat mamat sambal belacan tu.  Akhirnya kita orang pulang dengan pelbagai perasaan.

No comments:

Post a Comment